Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 19:01

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Een paar ervaringen met voetstart, trike en propellors:
BerichtGeplaatst: 04 Okt 2014, 14:47 
Startend poster

Vorig jaar heb ik afscheid genomen van mijn Snapje (Fresh Breeze). Na vele jaren trouwe dienst en 420h op de teller was de prop en de kooi kapot gegaan. (Geen motorvermogen na de start). Wat te doen, want je wil wel vliegen. Het werd een tweedehands Rodeo (Nirvana). Dat was een hele ervaring. De motorgewicht is vergelijkbaar met een Snap maar voor de rest is alles anders. (Veel torque, gas links, geen vrijloop, ik voelde het scherm niet.) Dankzij de goede begeleiding van Marc ben ik toch de lucht ingekomen. Maar dit vond ik geen prettige manier van starten. Dus de winter maanden goed gebruikt en een trike gemaakt waar de Rodeo op past. Het wensenlijstje wat ik in gedachten had is groten-deels uitgekomen. (Achter de auto, afgeveerd, stabiel en degelijk). De vering verviel (behalve het neuswiel), want anders werd de trike te zwaar.

Ik heb vol bewondering naar de trike van René gekeken. Schitterend! Slechts 15kg en toch grote en stabiele wielen. En heel compact. Start, vliegt en land heel mooi. Lijkt me ideaal!

Terug naar de trike, waar ik meer gefixeerd was op degelijkheid, dan gewicht. De scooter wielen van 48cm hangen er qua gewicht in (7kg/stuk zonder assen). De optelsom van aluminium kokerbalken (40x80mm) en 5mm dik plaatwerk brengt het totale gewicht op 34kg. Niet ideaal maar wel voldoende. De trike bleek lekker te vliegen, voelde stabiel aan en kan door gewichtsverplaatsing gestuurd worden.

In het begin was dit niet zo. Door de torque maakte de trike een sterke bocht naar rechts. Ook ging de neus van de trike omlaag als je gas gaf. De eerste vlucht was een hele belevenis. Ik kwam er achter dat er een groot verschil bestaat, tussen een trike die statisch aan een balk hangt en een, die onder een scherm met veel stuwdruk en torque hangt. Als je het gas losliet, vloog het scherm weer normaal en landen bleek geen probleem.

Na wat experimenteren kwam ik er achter dat de torque gecompenseerd kan worden door het zwaartepunt van de trike met motor, 5 cm naar links te verschuiven. Er ontstaat een “contragewicht” tegen het moment van de wrijving van de propeller met de lucht. Het naar beneden drukken van de neus bij gas geven verdween, nadat de lijnen, waaraan de trike hangt, wat langer had gemaakt.

37 starts (en landingen) verliepen probleemloos. Toch kan het misgaan. Bij een start (het scherm stond al boven me), draaide de wind en een rizer trok de bovenkant van de kooi tegen de prop aan. Die kon daar niet tegen en werd korter. Wat nu? Ik vond dat de motor en propeller wat veel lawaai maakte. Dit was het moment om een andere propeller te proberen.

Jacques gebeld om raad en behulpzaam als hij is, kon ik gelijk komen. Hij probeerde verschillende propellers uit om, mbv. een trekkrachtmeter, een geschikte combinatie te vinden. Ondertussen stelde Jacques de carburateur af met een lambda-probe en gaf een aantal tips. (Spanrol voor de riem de andere kant opzetten zodat de prop in het midden van de kooi komt, de transportbeugel voor achter de auto wat veiliger maken en kooi verstevigen (links en rechts) met staaldraad op het frame vastzetten.)

Het bleek niet eenvoudig om een passende prop te vinden. Ze maakte allemaal minder lawaai maar gaven ook beduidend minder stuwdruk. Jacques belde Helix op voor advies. Die sturen een 130cm prop op, om uit te proberen. Op de valreep herinnerde Jacques zich dat hij nog ergens een testpropeller zonder nummer had liggen. Deze gaf statisch minder stuwdruk (en minder lawaai) maar kwam met 58kg in de buurt. Al met al prima en hele snelle service en flink wat bijgeleerd!

Nu kon ik thuis aan de gang. De stuwdruk metingen heb ik herhaald, zodat deze met de Nirvana prop kan vergelijken. (Weegschaal vertikaal tegen een kolom en met een horizontale balk er tegenaan drukken.) De Fresh Breeze prop bleek 4.0 kg minder stuwdruk te geven (zelfde temperatuur). Tijdens het vliegen bleek echter dat de stuwdruk gelijk was. Precies het zelfde toerental (5150rpm) om een nulletje te kunnen vliegen (zelfde temperatuur 13-15 ºC).
Conclusie: Stuwdrukmetingen die statisch zijn gedaan, hoeven niet het zelfde resultaat te geven tijdens het vliegen.

Nu ben ik benieuwd naar het resultaat van de 130cm prop. De Fresh Breeze prop is een verbetering (zelfde stuwdruk en minder lawaai naar mijn beleving).
Om een indruk te geven staat hieronder een plaatje van de trike.

Paul

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Een paar ervaringen met voetstart, trike en propellors:
BerichtGeplaatst: 04 Okt 2014, 18:11 
Zeer actief lid

Wat leuk om te zien dat je met een andere benadering ook een mooie stabiele trike krijgt. Hij ziet er heel solide uit. Hij past natuurlijk mooi in je garage en kan zo achter de auto met de scooterwielen, leuk hoor. En je propeller metingen zijn indrukwekkend. Wat mij erg verbaasd is het verschil tussen de statische metingen en je ervaring in de lucht.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Een paar ervaringen met voetstart, trike en propellors:
BerichtGeplaatst: 05 Okt 2014, 21:25 
Zeer actief lid

Hoi Paul,

Ik heb je een pb gestuurd voor meer info, tips en evt foto's.

Zelf ben ik destijds ook begonnen met een hoopje aluminium tww 40,= de rest ging "vanzelf" 8-)
Wel heb ik sterk gelet op het gewicht tijdens het construeren :ugeek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC