Alweer mooi
Vanavond heb ik ook weer de 1e start gemaak, ivm wat revisie-werkzaamheden na de winterstop geen tijd gehad om de verschillende weersites te beoordelen.
Ttxt 707 zei afnemende wind in de 2e periode, windfinder gaf een iets toenemende wind na 18:00
Opvallend was de melding van een grondinversie (oplopende temperatuur met hoogte=stabiel weer) met een temp van 14graden(!) op 500vt na zonsondergang.
Op het laatst een blik op buienradar.mobi geworpen.
Bij de start 2-3bftmax, het lintje stond bijna strak in de telescoophengel, maar wel constant, gevolg 20km/h met trims, 25km/h zonder, maar als je afstand wil afleggen moet je met zgn halve wind gaan vliegen.
Ons eerste track ging dus met 25km/h NO-waarts, daarna met zijwind 35Km/h over Den Bosch en met een hele dikke 50 (trims weer aangetrokken ivm hoogte winnen en lager verbruik) met de wind bijna in de rug terug.
Voor een doellanding (motor uit) kun je ipv hoogte ook een hoek aanhouden tov het veld, zweefvliegers doen dit vaak, omdat je hootemeter bij een zgn buitenlanding nml een verkeerde waarde aan kan geven door veranderde luchtdruk of ander terrein (hoger cq lager).
Door nu een circuit te vliegen en je vaste punten inbouwd waar de hoek waarmee je naar beneden kijkt afloopt van 45 graden naar 30 graden bij bv je laatste bocht, zit je altijd safe.
De doellanding zelf is een ander verhaal, omdat wij geen stoorkleppen/spoilers hebben.
Je neemt het doel (min 10 meter) en kijkt langs je knie wat dit doel doet, verplaats zich dit naar voren dan land je waarschijnlijk voor het doel, verplaatst dit zich naar achteren dan land je erover heen.
Door iets te zigzaggen of even schuin op de wind te vliegen maak je je weg langer, waardoor je meer hoogte verliest.
Een truc als je meer ervaren bent is om de tokkels even iets meer aan te trekken waardoor je voorwaartse snelheid in verhouding minder wordt met de daalsnelheid, je verliest netto ook hoogte, maar doe je handen wel op tijd weer omhoog voor de landing/flairen, want je energie is ook uit je scherm waardoor er niks meer valt af te vangen/remmen.
Bij een stevige bovenwind en zgn windcoefficiënt (wind valt weg enkele tientallen meters boven de grond), moet je erop bedacht zijn dat je snelheid ineens wegvalt en het scherm automatisch iets aanduikt om weer snelheid en lift te krijgen.
Als je dan net je handen weer omhoog doet zak je ineens heel erg snel weg en moet je van schrik niet ineens aanremmen.
Ik maakte m'n tweede landing bijna op de pylon, maar ja had ook al 800 zweeflandingen
Veel vlieg plezier!