Hoi Mannen,
Alle fabrikanten liegen als het om waardes gaat ook Fresh- Breeze in het verleden.
De oorzaak is makkelijk te verklaren,hoe mooier de cijfers hoe beter het product lijkt.
Ik ben dan ook altijd wantrouwen als het om deze gegevens gaat en ren vaak met een weegschaal rond bij mijn eigen Merk Fresh Breeze.
Tegenwoordig zijn ze gelukkig eerlijker
Neem van mij aan dat ook andere fabrikanten maar wat zwetsen over waarden,ik heb er genoeg betrapt op verkeerde waarden in mijn
loopbaan van alweer 15 jaar.
Vaak zijn het de waarden die ze zouden willen halen,maar die meten ze niet,en schrijven dan gewoon de graag gewilde waarden op, of halen
het harnas er af, en prop, enz.
Een maat die ik zelf hanteer is altijd een motor compleet (met harnas)met 2,5kg noodchute en geen benzine.
Om dan eens twee waarden te noemen van de lichtste motorTop 80 en de nieuwe polini light 190.
Top 80 is dan pressies 25 kg.
polini 190 light komt dan op 31 kg
Maar als ik dan harnas en noodchute er even aftrek(zonder liegen

) dan klinkt het al veel leuker met - 7kg kom je dan op 18 kg (top 80)
en 22 kg voor de polini light.
Frappant is dat FB i,5 kg kon besparen op 4 kooidelen door de 2e ring er af te halen en een dunwandige buis te gebruiken.
Het zou leuk zijn als andere Importeurs hieronder ook eens wat nauwkeurige waarden vermelden, nog beter is als verschillende vlieger aan het meten gaan
en het hier eens melden.
Doe het dan als hierboven beschreven met harnas noodchute en geen benzine.
Ben benieuwd of er een aantal de moeite nemen.
Sportieve groet, jacques