Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 19:24

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Re: Handhaving.
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2014, 22:51 
Zeer actief lid

Hoi Pim,

Ik heb het vanavond op tv gezien en was ook erg verontwaardigd, alhoewel...
Die zgn BOA's hebben vaak last van innerlijke frustratie's en dat lossen ze soms met geweld op:
http://www.hartvannederland.nl/algemeen ... nd-hondje/

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2014, 11:17 
Zeer actief lid

XXX schreef:
Het is bekend: Gezellig diep in de polder met een groepje laag boven het veld rondjes draaien. Slalom vliegen tussen de hooibalen. Tijdens een navigatievlucht tussentijds op de grond een sanitaire stop maken. Of nog erger, het nicotine peil van het lichaam op een aanvaardbaar bevredigend niveau terugbrengen. Als men de weg kwijt is van dichtbij de richtingsborden raadplegen en voorsorteervakken volgen.

Pim. worden wij straks ook in de boeien geslagen. we vliegen laag over 1 vierkante kilometer polderland. waar geen woning-mens te bekennen. en kerstmaaltijden die niet rondlopen. kortom ik weet echt 100% zeker. dat niemand van ons last heeft.
ik weet zeker. als je gewoon op 300mtr hoogte over de bebouwing heen vliegt. dat wel ergernissen oplevert onder de mensen. en nogmaals wat wij doen. absoluut niet met :idea: :idea: :arrow: ...

Ik ben benieuwd welke kant dit op gaat,

Gr Evers

Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2014, 16:21 
Zeer actief lid

Langs snelwegen...óók zóóó verstandig:
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article ... op_snelweg

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2014, 20:06 
Hoofd Moderator

Beste vliegers,

Een interessante thread!
Ik zit nu letterlijk een vertraging van vijf uur uit te zitten in het Midden Oosten, waardoor ik weer eens wat uitgebreider het forum bekeken heb.
Het was anderen ook al opgevallen, dat ik wat minder actief was.

1. Laagvlieggebieden
Deze zijn er om noodlandingen te oefenen. Dus vanaf de minimum vlieghoogte of hoger een motorstoring te simuleren en vervolgens een glijvlucht te maken tot de minimum hoogte waarop dit mag. Vervolgens is het de bedoeling, dat je weer klimt naar de minimum vlieghoogte of hogr.

2. Controle in "the middle of nowhere".
Zelfs op jullie veld, Bert, heeft er een controle plaatsgevonden. Het is wellicht het meest geschikte veld van heel Nederland, waar je werkelijk niemand tot last kunt zijn. En toch was er een klacht. Het gevolg: politiecontrole.
Als het bij jullie kan gebeuren, dan kan het echt overal gebeuren.

Een voor mij bekende vlieger ging in de buurt van de TUG, ook in de "middle of nowhere" laag vliegen boven een groot stuk akkerbouwland. Daar zou het immers echt kunnen.
De eigenaar van het land kwam zich op de TUG beklagen. Hij wilde het gewoon niet hebben.

3. Ook mijn angst is, net als die van Pim, dat de toekomst van onze prachtige luchtsport veel meer bepaald zal gaan worden door hoe we er zelf mee omgaan, dan door overheidsbemoeienissen.
De overheid (lees: de staatssecretaris) gunt ons komend jaar een vrijstelling onder voorwaarden. Dat brengt veel vrijheid, maar wellicht nog meer verantwoordelijkheden met zich mee.
Slechts twee voorwaarden!
De verdere invulling heet "vliegerschap".
Er liggen nog genoeg bedreigingen van lagere overheden, maar feit is, dat een zeer hoog orgaan ons respecteert!

Slechts een voorbeeld van hoe verloedering toe slaat:
In de thread van foto's van je eerste vlucht zijn onlangs een aantal prachtige foto's gepubliceerd in hoge resolutie en ook "groot". De betreffende vlieger is er zich waarschijnlijk niet van bewust, dat de afwezigheid van een PH nummer een overtreding van de Wet luchtvaart is. Hier kan een (hoge) boete voor uitgereikt wordt.
Veel vliegers klagen over het feit, dat je bij verkoop van je scherm de letters er weer uit moet halen.
Deze en meer redenen om geen PH registratie te plakken kunnen goede excuses zijn, maar het is nou eenmaal een verplichting. Ook ik kan daar niets aan doen.
Het is ook de taak van scholen om leerlingvliegers zonder registraties in het scherm aan de grond te houden.

De PH registratie is slechts een voorbeeld. Het gaat om veel meer zaken.
Heb je een geldige BVI?
heb je een geldige SBVL?
Is je verzekering geregeld?
Is je scherm tweejaarlijks gekeurd?

En dan zijn we nog niet in de lucht.....

Het is echt zo, dat we de toekomst van onze prachtige luchtsport zelf in de hand hebben.
Wat een individuele vlieger als een verwaarloos overtreding ziet kopkans in werkelijkheid grote gevolgen hebben.

Spreek elkaar aan op ongewenste zaken.

Veel vliegplezier,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 08:13 
actief lid

Vermoedelijk dat dit ook wat te maken heeft met iets dat de mooie term "Regeldruk" draagt.
Regeldruk kent (sociologisch) geen lineair effect. Een mooi voorbeeld (daar weet Frank wellicht ook het e.e.a. van) is het verkeer, o.a. de luchtvaart.

Regels zijn in bepaalde situaties noodzakelijk. Dit is vooral in situaties van schaarste (economisch/ruimtelijk) en waar belangen met elkaar in conflict komen.
Op de A1 (beperkte ruimte) Zijn twee automobilisten concurrente van elkaar (met ditto gedrag) en in de Schotse hooglanden stoppen ze als ze elkaar tegenkomen om even een praatje te maken.

Regeldruk kan ook doorschieten en dit is dan vaak met een soort lawine-effect. Een regel begint ongewenste neveneffecten te resulteren die weer met andere regels dichtgetimmerd moeten worden.
Nederland is hier zeer bedreven in. Niet vreemd gezien de relatief hoge bevolkingsdichtheid. Inmiddels zijn er echter ook tal van voorbeelden van situaties waarin het beter gaat met een lagere regeldruk. Dit is alleen nog geen cultureel erfgoed en het zal dus nog wel even duren voordat er echt een kentering komt. (als dit al gebeurt)

Zoals Pim en Frank al aangeven kunnen we vooralsnog het aantal conflicten reduceren door "binnen de regels" te blijven.
Conflicten zullen we echter blijven houden. Zeker in een dichtbevolkt land, met vrije meningsuiting en een hoge regeldruk.
Dat is onvermijdelijk omdat je nooit een situatie bereikt waarin iedereen tevreden is (vector 0) Het blijft een dynamische compromis.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC