Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 19:13

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Alleen op eenzame hoogte
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2014, 13:23 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Voor meerdere van ons weet ik,dat we ons wel eens afvragen hoe hoog kan ik nu komen met een scherm met paramotor.
In Italy vliegen we in een droppings gebied voor para's zodoende kon ik eens lekker klimmen en mijn nieuwe Wankel-motor op de proef stellen.
De eerste keer klom ik tot 3300 meter en vond het wel goed voor die dag.
Het is echt even wennen van 1000 meter tot 2500 meter en dan voel je echt dat je heel klein wordt,en voelt het ongewoon als je normaal
kruist tot 350 meter. Na 2500 maakt het niet zoveel meer uit en ga je op de automatische-piloot.
Frappant is het als je van de één luchtlaag in de andere komt die 180 graden de andere kant op gaat met 60 km h verschil :o dan gebeurt
er wel wat in je scherm.
De dagen er na ben ik nog een paar keer boven de 4000 meter geweest, met een top van 4400 meter.
Van zuurstofgebrek heb ik niets gemerkt, wel dat je scherm sneller reageert op sturen vanwege sterk verminderde draagkracht.
Beneden hadden we een temperatuur van 32 graden en op 4400 meter was het nog steeds 5 graden plus (en dat schijnt redelijk uniek te zijn).
De motor hield zich geweldig en vertoonde geen kuren en ik zag geen ijsafzetting op de Bing, wel was het vermogen afgenomen met 400 toeren,
maar ik had genoeg over om nog verder te klimmen, alleen mijn innere stemmetje zij dat 4400 wel genoeg was.
Als je dan je motor uitzet en je suist stilletjes naar beneden, dan valt het echt sterk op dat er gevoelsmatig bijna niet door die laatste 1200 meter is te komen.
Hij zweeft maar en zweeft maar......dan maar weer een spiraaltje trekken om eindelijk weer eens beneden aan te komen.
Een bakje koffie is dan ook 2 keer zo lekker viel me op :o ........zou ik dan tocht een zuurstofgebrek hebben gehad......of gewoon een koffie te kort :mrgreen:
Het smaakt naar meer dus wie-weet hoe hoog we nog eens gaan,.......maar dan ook eens met de nieuwe polini 190 met wel 76 kg stuwdruk :mrgreen:

Sportieve groet, jacques


Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alleen op eenzame hoogte
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2014, 15:53 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 17 Mrt 2013, 15:09
Berichten: 6
Wow, ziet er goed uit :!:

_________________
Caution!
Don't fly to close behind my paramotor
Afterburner will produce flames over 50 feet..


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alleen op eenzame hoogte
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2014, 18:58 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 09 Aug 2013, 22:27
Berichten: 18
Gaaf! Ik denk niet dat ik zo hoog zou durven gaan.

_________________
Nirvana Instinct


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alleen op eenzame hoogte
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2014, 22:06 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Het mooie van zuurstof tekort is, dat je in een euforische staat komt, die op dronkenschap lijkt.
Het verschil is wel, dat je geen vergiftiging krijgt.
Veel mensen krijgen het gevoel alles aan te kunnen in zo'n staat.
En dat is dan ook meteen het gevaar van zuurstof tekort. Een sluipmoordenaar dus.
Overigens kun je zonde problemen tot 10.000ft klimmen. Tussen 10.000ft en 14.000ft kun je enigszins veilig een half uur verblijven. Bij langer en of hoger verblijf is zuurstof echt noodzakelijk.
Één van de symptomen is dat je het ineenswarm kunt gaan krijgen....of juist koud!
Coördinatieproblemen zijn ook klassiekers. De meeste mensen reageren daar geïrriteerd op. Je wil immers datgene kunnen waar je mee bezig bent.
Soms heel grappig om te zien.....tijdens trainingen in een onderdrukcabine onder begeleiding van trainers.
Ik heb die trainingen een aantal keren mogen ondergaan.

De temperatuur daalt standaard met 1,5 tot 3 graden per 1000ft.
Dit is mede afhankijk van de vochtigheid van de lucht.
Inversies zijn verstoringen van dit patroon. De temperatuur neemt dan ineens (binnen een bepaalde hoogteband) toe met de hoogte. Dit zien we met name bij hoge druk gebieden, het zicht wordt dan vaak matig of slecht onder de inversie.
Velen van ons zullen ook wel eens meegemaakt hebben, dat het op de grond fris was en op hoogte een stuk warmer.

Hoe hoger je komt, hoe ijler de lucht. Daardoor wordt je mengsel te rijk.
De motor krijgt ook te weinig lucht.
De maximale druk die je in de motor krijgt is dus lager en ook nog eens met een ongunstig mensel.
Twee oplossingen:
1. Een extra handle waarmee je het mengsel aan kunt passen. Dit zit standaard in de sportvliegtuig. .
2. Turbocharger. Daarmee kun je de druk in de motor weer op "grondniveau" krijgen.

Blijft natuurlijk wel de verminderde effectiviteit van de prop en je scherm over.

Het mooie is wel, dat je ware luchtsnelheid toeneemt. Je gaat dus harder vliegen zonder dat je het in je gezicht merkt.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alleen op eenzame hoogte
BerichtGeplaatst: 19 Dec 2014, 06:26 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 17 Mrt 2013, 15:09
Berichten: 6
Hallo allemaal,

Over het onderwerp "beslissingen nemen op grotere hoogten" is ook een info film gemaakt.
Deze heeft een mooie aansluiting op het verhaal van Frank.
Hieronder de link van de movie trailer.

https://www.youtube.com/watch?v=0SYWb3T_t90

Groetsels Dennis

_________________
Caution!
Don't fly to close behind my paramotor
Afterburner will produce flames over 50 feet..


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.