Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 01 Mei 2025, 23:33

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Re: Daar gaat onze zorgvuldig opgebouwde naam
BerichtGeplaatst: 25 Mei 2015, 09:16 
Zeer actief lid

Even opletten, het betreft hier een voorval van vorig jaar, ik trapte er ook even in dat het recentelijk was.
Maar laat het vooral duidelijk zijn!!.....dat we met ze allen moeten voorkomen dat dit nog een keer
gebeurd!
Vliegers die dit flikken moeten naar mijn mening hard worden aangepakt, anders lijden de goede
onder de onnozele zal ik dan maar zegen.
Probeer vliegers waarvan je weet dat zie zulke stomme dingen doen te achterhalen en te wijzen
op de gevaren en de slechte naam die dit tot gevolg heeft.
Dit voorval had ook een streep kunnen halen door de aankomende vrijstelling per 1 juli, realiseer
je dit maar eens heel GOED!! en terecht!! maar wellicht begreep de overheid ook dat dit een
rotte appel was, en wilde de goede niet onder de kwaden laten lijden.
We hebben dus mazzel.
Sportieve groet, jacques

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2015, 08:36 
Hoofd Moderator

Beste allen,

Binnen de taakgroep, instructeurs, examinators en de regio vertegenwoordigers heb ik de discussie opgestart hoe we de gewenste vliegcultuur kunnen waarborgen.
Omgekeerd, wat doen aan die enkele vlieger, die denkt boven de wet te staan?

Het artikel in de media geeft aan hoe eenvoudig een incident uit zijn verband getrokken wordt.
Het betrof hier immers geen paramotorvliegers, maar vrije vliegers, die aan de lier omhoog getrokken zijn.
De journalist heeft een bewuste of onbewuste fout gemaakt door aan te geven dat het om Paramotors gaat.
Inmiddels heb ik navraag bij de KNVvL-er gedaan, die in één van de artikelen bij naam genoemd wordt en commentaar gegeven heeft. De daadwerkelijk woorden kunnen verdraaid zijn door de journalist. Dat ben ik aan het uitzoeken.
De hamvraag is ook wat er precies fout gegaan is.
Ik heb nog geen antwoord ontvangen.
Dit als "ernstig incident" geclassificeerde voorval is gemeld bij IL&T en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

voor meer info.

Voor mij is het heel bijzonder waarom dit artikel nu ineens in de krant staat en ook nog met een essentiële een fout.

Zoals Jacques terecht aangeeft moeten we heel zuinig zijn op de komende vrijstelling.
Met deze vrijstelling heeft het ministerie van I&M immers veel vertrouwen in ons uitgesproken.

Als een niet-gebeurd paramotorincident al tot dit kan leiden, dan kun je je voorstellen waar een wel-gebeurd paramotorincident in de media toe kan leiden.
Incidenten kunnen allerlei oorzaken hebben. Ook door onbewust overtreden van regels. Die leiden al tot veel ophef.
Als de oorzaak van een onbewuste overtreding onkunde of gebrek aan kennis is, dan is dit ook ernstig.
Denk dan ook eens na wat de gevolgen kunnen zijn van het bewust overtreden van afspraken.
Die zullen onherroepelijk leiden tot gevaar voor de toekomst van onze prachtige luchtsport.

Drie jaar na de invoering van de vrijstelling onder voorwaarden volgt er een evaluatie.

Spreek elkaar aan op ongewenst gedrag.
Het kan toch niet zo zijn, dat we moeten besluiten om vliegers zelf aan te gaan geven bij de handhaver.

Veel vliegplezier,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2015, 12:11 
Hoofd Moderator

Beste allen,

Inmiddels zowel met de afdeling schermvliegen van de KNVvL en de journalist contact gehad.
De secretaris en veiligheidsmanager van de afdeling schermvliegen waren niet op de hoogte van dit incident.
Hoewel in het rapport van de LVNL (Lucht Verkeersleiding Nederland) slechts gesproken wordt van "paragliders" is het niet bewezen, dat het het daadwerkelijk paragliders waren. De LVNL had aan de journalist aangegeven, dat men niet wist of het paragliders of paramotors waren.
Erg vaag, maar we kunnen hier ook verder niets mee, omdat de vliegers niet gevonden zijn.

Intern binnen de vliegerend is dat ook niet zo belangrijk. We moeten met zijn allen voorkomen, dat er luchtruimschendingen voor komen.

Extern is het wel van belang, dat een bepaalde luchtsport niet onnodig verkeerd in het daglicht gezet wordt. Dat heb ik de journalist dan ook duidelijk proberen te maken.

Ik heb ook nagevraagd waarom hij het incident als "recent gepubliceerd" betitelde. Het staat immers al maanden op de site van de LVNL. Het antwoord was, dat hij ook niet zo vaak op die site keek. Onzorgvuldigheid dus.

Helaas hebben we dus te maken met een typisch geval van een onzorgvuldig voorbereid artikel.
De journalist gaf aan, dat hij mee wilde werken aan een extra bericht hierover.
Dat was uiteraard een positieve geste.
Het leek me niet verstandig om dit te doen.
Enerzijds komt er dan weer (waarschijnlijk negatieve) aandacht en anderzijds was het inderdaad niet 100% zeker of het paramotors of paragliders waren.

De grootste les is, dat we heel erg voorzichtig moeten zijn.
Onlangs heb ik ook een aantal malen ervaren, dat er publicaties op Facebook waren, die eigenlijk niet kunnen.
Pas hier voor op, we staan in de kijker!

Veel vliegplezier,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2015, 12:42 
Zeer actief lid

Goede terugkoppeling Frank!

Die kitesurfers ook altijd ;)