Voor 350,00 euro (excl verz kosten) koop je ~200 liter mengsmering waar je ~60 uur mee kunt vliegen ~3 jaar als je gemiddeld vliegt.
1000rpm meer is ~15% meer toeren, weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid= extra slijtage, waardoor de motor minder lang meegaat.
Natuurlijk wil iedereen een zo licht mogelijke motor in verhouding tot het vermogen, maar er zijn grenzen.
Een motor zit vanwege zijn te verwachten levensduur ver onder zijn kunnen, ga je hier tegenaan zitten dan heb je een wedstrijdmotor zoals in de racerij gebruikt wordt, maar dan neemt de betrouwbaarheid na verloop van tijd ook sterk af.
Als je rug, knieën en starttechniek goed zijn, moet een beetje gewicht geen probleem zijn.
Ik vloog altijd met 40kg op mijn rug (Simonini 2 Plus/ 200cc ~75-80kg stuwdruk) en had aan iets meer dan halfgas voldoende om boven te blijven, stijgen ging met 2,5m/s.
Motor na 8 jaar en ~ 200 uur eens uit elkaar gehaald voor preventieve controle, naast wat speling op het lager(huis)van krukas en proppoelie, weinig bijzonderheden te zien.
Overigens kunnen de motoren en frames veel lichter in mijn ogen, maar zolang het standaard industrie/bromfiets motortjes blijven.....
Zo heb ik mijn zware lood-accu vervangen voor een lipo, meer dan de helft lichter en veel meer vermogen (
niet opladen tijden de vlucht!)
Ook de ontsteking zou gevoed kunnen worden door een lipo ipv magneten, vliegwiel, spoelen etc...Mooi voorbeeld zijn de benzine modelvliegtuigmotoren 170cc/3.5kg!
https://www.toni-clark.com/index_en.htmhttps://www.youtube.com/watch?v=N-05-O7Jk7Aof viertakt 16pk/6kg:
https://www.youtube.com/watch?v=4ihCIrnUQYoTja en die 10% minder verbruik? Éérst zien
