Ik heb heel lang zitten hannessen met verschillende factoren en ben eea wijzer geworden.
Het begon met moeilijker starten, af en toe wel af en toe geen vonk, vervolgens de onderhoudsvrije "droge" loodaccu's vervangen.
Deze werken in de zomer goed, maar in de koudere periodes..mwah
Tijdens het meten van de dynamo en andere spanningen is de bobine om zeep geholpen, doordat de bougie uit de cylinder was gedraaid om de accu te testen met onbelaste zuiger.
De bougie moest dus wel in de dop zitten en geaard zijn of je moet je kortsluit-schakelaar aan zetten.
Na nieuwe accu en bobine ging de startmotor vreemd doen, een slecht werkende startmotor zorgt er ook voor dat je prop te weinig toeren maakt, waardoor de vonk zwakjes is.
Ik kwam hierachter door de ANP-stekkers van de startmotor los te nemen en deze via startkabels op een 12V autoaccu te monteren, de motor startte nu veel makkelijker, maar de startmotor (bendix Ć 40,=) moest uiteindelijk toch vervangen worden.
Ik bespaar je de details hoe goedkoop deze dingetjes in elkaar zitten
Meteen de accu's vervangen door een zgn Lipo-accu van 11.1V en 2100Mah, deze wegen minder dan de helft en geven een veel hogere boost van wel 25x het amperage= 50Amp!
Helaas zakte het voltage te ver in en info leerde me dat een startmotor best meer dan 12V mag hebben, omdat ze maar een paar seconden draaien.
Vervolgens een 14.8V / 2000Mah Lipo gemonteerd, dat scheelde enorm!!!
Na een seconde de startknop te hebben ingedrukt liep de motor al, het starttoerental lag veel prettiger.
Ik gebruik deze accu nu een jaar en heb deze 4x geladen, omdat ook mijn landingslicht en strobe eraan hangen en de accu niet meer wordt geladen tijdens het vliegen.
Gebruik je deze accesoires niet dan zou 2x laden meer dan genoeg moeten zijn.
Maw: probeer eens je paramotor te starten met een 12V autoaccu, als dit al veel makkelijker gaat dan kan het aan deze liggen of de startmotor...
Een zwakkere vonk kan verder nog liggen aan een defecte bougiedop en/of kabel, maar meestal slaat de vonk dan in zijn geheel over.
Mooi projectje voor in de winter