Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 12:42

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Knoopje
BerichtGeplaatst: 05 Sep 2014, 19:12 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Vandaag na de start viel me gelijk wat op.
Ik Had Geen Torque :o

Eigenlijk best relaxed ... maar klopt niet ...

Even systematische alles afspeuren van risers tot lijnen ... en ja hoor ... helmaal bovenin een knoopje.

Pompen ... nog een keer pompen ... en nog een keer ... koppig knoopje :evil:

Het scherm was vliegbaar dus snel weer met de wind mee naar huis om te landen en opnieuw te beginnen.
Bij landing/diepe flare ging het knoopje er alsnog weer uit : http://youtu.be/guvfL3zZPVk


Les van de dag ... een vierde keer alles checken voor de start kan ook geen kwaad ;-)


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: Knoopje
BerichtGeplaatst: 05 Sep 2014, 19:38 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Hoi Eve,

Heb ik 1 keer gehad bij bergvliegen.
1000 keer checken, kijken, na het opzetten nog een keer kijken. Alles ok.

Behalve dan dan ik eenmaal goed in de lucht een spontane bocht ging maken.
Ik moest daarbij 1 stuurlijn toch wel redelijk ver aantrekken om nog rechtuit te kunnen vliegen. Het zat in de B voorzover ik me kan herinneren. En ook bij mij werkte pompen of sturen echt niet om de knoop eruit te krijgen.

Circuit draaien en af-S-en over de kan die het best wilde en een iets te harde landing maar verder prima.
Na de landing geen knoop meer te bekennen uiteraard.

Het is niet meer dan een lus en die zie je niet bij je checks. Maakt ook dat het effect dan ook niet heel groot is, maar ik besloot toen wel dat ik mijn "envelope" heel beperkt moest houden. Geen drastische stuurbewegingen en gewoon rustig en rechtstreeks naar het landingsterrein.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Knoopje
BerichtGeplaatst: 06 Sep 2014, 11:22 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Arjen schreef:
Het is niet meer dan een lus en die zie je niet bij je checks. Maakt ook dat het effect dan ook niet heel groot is


Meestal gaat zo'n lusje er ook nog wel uit bij het opzetten, heb ook zo het vermoeden dat er mss. een klein stokje of wat gras tussen zat.
Maar niks om over de panikeren idd. Klein ongemakje en weer eens wat anders beleefd ;)


Wel een mooie oplossing voor torque : bovenin remlijn en D lijn verbinden met een knoopje :lol:


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: Knoopje
BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 15:00 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:26
Berichten: 4
Ja een wat trage reactie :-)
Wat je kan doen bij een knoopje is een inklapper simuleren; je trekt dan de A's aan één kant weg. Dan zijn er geen krachten meer op de meeste lijnen aan die zijde en kan de knoop losspringen, net als bij landen/flaren dus..
Dan komen we weer op het andere draadje: is een SIV handig? Nou ja, in dit geval dus wel. Een asymmetrische inklapper stelt niet veel voor (je bungelt even aan één riser) maar het is wel fijn als je het onder begeleiding een keertje hebt gedaan.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Knoopje
BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 15:41 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Ja dat klopt
Maar dan moet je in eerste instantie wel bij je lijnen en risers kunnen.
Wat niet het geval is bij m'n bulliX met hoge ophanging en ook andere trikes.
Maar we zijn ondertussen enkele jaren verder.
Tegenwoordig vliegt miep gewoon door met knoopjes, zelfs met met een knoop die een hele rij lijnen van a naar d mee heeft. Zelfs daar kan je nog stabiel mee vliegen.


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: Knoopje
BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 18:53 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Ik leg tegenwoordig een knoopje in mijn zakdoek, vergeet ik de veiligheidsgordels misschien niet nog een een keer :roll:

Van de zomer had een vliegmaatje van me hetzelfde met z'n lijnen, zelf had hij het later door, maar wij zagen meteen een vreemde knik in de vleugel.

Als je start bij een rij bomen met veelal oosten wind en het wordt/is herfst, wees dan alert op takjes in het gras, deze vinden het ook heel fijn om de lijnen bij elkaar te houden :o


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Knoopje
BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 19:06 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
En het is ook maar net waar de knoop zit, sommige knopen kunnen het scherm aardig vervormen .... maar normaal vliegen en landen lukt dan nog wel

Heel vervelend die takjes.
De stek die Eric en Jacques gebruiken in italië heeft ook vaak van die leuke plaktakjes.
2 weken geleden ook rond fréjus, gemaaid onkruid met dikke takken en wortelpartijen op de grond ipv gemaaid gras, grasland kennen ze daar niet..
Die sta ik dan om mijn lijnen heen uit te trekken, wat niks garandeerd, geheid heb je op 1 van je vluchten een stuk struik mee.
Maar meestal kan je er wel mee verder vliegen. Kwestie van even beoordelen hoe je scherm reageert.


Naar boven
 Profiel  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.