Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 19:23

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Schiphol gaat definitief dicht.
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010, 18:04 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 19:02
Berichten: 197
ik weet nie of je graag as in je luchtfilter wilt :lol: grrrrzzzzrrrggg :mrgreen: ma waar ik help vliegen we morge wel

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=RkOxaQWCBhg
remco in action


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Schiphol gaat definitief dicht.
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010, 18:23 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

1. Het bericht van Tinus herhalend: De FIR Amsterdam is gesloten. Vliegen is verboden. Lees de NOTAMs voor updated informatie voordat je gaat vliegen.
Ik schrijf het even extra op. Sommige lezers lezen alleen het laatste bericht. Vandaar de herhaling.

2. Wat is nu het gevaar van vulkanisch as:
Er zijn twee grote gevaren:
a. "glasvorming" (aankoeken) in de motor.
b. verstopping van o.a. pitot/statische systemen.
c. krassen, erger dan zandstralen.

Delen van de substantie van een vulkanische aswolk gaat smelten op een temperatuur, die in gasturbine motoren (motoren van verkeersvliegtuigen) heersen bij kruisvermogen. Het gevolg is, dat in de "hete sectie" van de motor letterlijk een soort glasvorming gaat onstaan. Deze substantie klontert vast op delen in de motor. Als je merkt, dat je in een aswolk terecht komt, dan moet je meteen het motorvermogen terughalen en zo snel mogelijk weer uit de aswolk komen. Een 180 graden bocht is meestal de beste oplossing.
Door het terughalen van het vermogen wordt de temperatuur in de motor lager, waardoor verdere klontering en aangroei (hopelijk) niet meer plaats zal vinden. Tegenwoordig heeft elk verkeersvliegtuig een aparte noodprocedure voor deze situatie in de betreffende checklist staan. Tevens is er een soort waarschuwingssysteem opgezet.

Een vulkaan kan elk moment uitbarsten en binnen een aantal uren kan een aswolk zich honderden kilometers verspreid hebben. Als je uitgaat van een wind van >100kts op hoogte (straalstroom), dan kan een aswolk zich in een dag zo 5000km verplaatst hebben!
In principe zal een aswolk zich in de hogere luchtlagen verplaatsen. De deeltjes zijn uiteraard zwaarder dan lucht. Het gevolg is, dat het langzaam en onvoorspelbaar naar beneden komt.

De kans, dat een of meerdere motoren uitvallen is groot, zeker als je te lang met kruisvermogen of meer door blijft vliegen. Er zijn al een aantal situaties geweest, waarbij deze situatie zich voor heeft gedaan. In de bekende gevallen, waarbij motoren (alle) uitgevallen zijn is het de vliegers gelukt de motoren weer te starten en een veilige landing te maken.

De schade aan het vliegtuig is enorm. Buiten de schade aan de motoren wordt het vliegtuig volledig "gezandstraald". De voorruiten worden ook dusdanig gezandstraald, dat het zicht sterk gelimiteerd wordt.

Verkeersvliegers ondergaan speciale trainingen. Zelf heb ik die meerdere malen gehad.

Je kunt de aswolk niet op een weerradar zien. De wolk is niet altijd als dudanig herkenbaar. 's Nachts (als het pikdonker is) zie je uiteraard helemaal niets. Dat maakt het dus extra lastig.

Is het gevaarlijk voor ons? Als je in een aswolk terecht komt, dan zullen ook wij motorische problemen kunnen krijgen. De vraag is natuurlijk of je een aswolk herkend. Als het zicht even wat terugloopt, dan denk je aan heiigheid, maar het kan dus ook as zijn. Je weet het niet zeker.
Bedenk ook eens wat het met je scherm doet. Ga jij bij 40km/u wind op het strand schermoefeningen doen (uitgaande van stuifzand)?
Strandzand heeft vaak mooie rondingen door erosie. Asdeeltjes zijn microscheermesjes!

Reden genoeg, waarom de autoriteiten het zekere voor het onzekere genomen hebben, door het luchtruim af te sluiten. Zo'n beslissing wordt niet zomaar genomen!

It's far better to be on the ground wishing to be in the air, than to be in the air wishing to be on the ground!

Even wachten, het mooie seizoen is pas net begonnen.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Schiphol gaat definitief dicht.
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010, 18:34 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 19:02
Berichten: 197
http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-arch ... m_gesloten leess ff zijn wij burger of militeer vliegverkeer nee toch of wel maja morge 06:00 gaat weer open

lees vooral het onderste stukje ;)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=RkOxaQWCBhg
remco in action


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Schiphol gaat definitief dicht.
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010, 19:26 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Remco,

De letterlijke tekst van de NOTAM:
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR AND VFR OPERATIONS ARE PROHIBITED. POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED.

Voor de niet-engelstaligen onder ons de vertaling: "Vanwege vulkanische activiteit in IJsland en de daardoor veroorzaakte aswolk in de Amsterdam FIR (vlieggebied boven Nederland van grondnivo to grote hoogte) is het voor al het burger vliegverkeer, dat zowel onder IFR als VFR opereert, verboden om te vliegen. Politie, reddings- en medische vluchten (vrije vertaling) zijn hiervan uitgezonderd."

De KNVvL vraagt zich af of de maatregel voor bepaalde onderdelen van luchtvaart niet te ver gaat en heeft hier vragen over gesteld. Onze belangenbeheerder kan uiteraard het vebod niet opheffen of voor bepaalde categorieen luchtvaart aanpassen.
Zolang het verbod geldt overtreed je de wet als je toch de lucht in gaat. Dat kan uiteraard gevolgen hebben, buiten het mogelijk onveilig handelen.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Schiphol gaat definitief dicht.
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010, 19:39 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:28
Berichten: 37
zo jammer , hadden we eindelijk eens op EHAM kunnen vliegen
en ook heeeeeeeel hoog
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Schiphol gaat definitief dicht.
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010, 19:40 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 19:02
Berichten: 197
TOT 8 UUR MORGEN VROEG IS NOG DICHT NE WIJ ZITTEN IN DE ONDERSTE LAGEN MA KIJK IK SNAP HET TOTAAL NIE MORGEN ZIJN WE GWN OPT VELD EN HET WORD HELDER WEER
EN DAN ASWOLK??? SORY MA IK HEB ADHD EN SNAPTMOEILIJK SORRY

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=RkOxaQWCBhg
remco in action


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Schiphol gaat definitief dicht.
BerichtGeplaatst: 17 Apr 2010, 21:53 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 27 Okt 2009, 19:12
Berichten: 4
Tinus schreef:
A0427/10 - DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR AND VFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245. 16 APR 09:18 2010 UNTIL
16 APR 22:00 2010 ESTIMATED. CREATED: 16 APR 09:19 2010


Duidelijke taal, begrijp ik zelfs, maar eh, waar haal je die info vandaan eigenlijk, als ik zoek naar notams krijg ik foutmeldingen.

_________________
PH-8U2, Hans Stegers, Pap-Top80, Swing Mistral4


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.