nu het vandaag geen weer was om buiten te zijn,(laat staan om te vliegen) heb ik mijn motor (FB SOLO 122) i.c.m mn bullix maar is een kleine onderhoudsbeurd gegeven.
bougie vervangen, bougiedop vervangen (zat een scheurtje in het rubber) filter van de carburateur schoongemaakt en gecontroleerd, verder alles grondig nagelopen en geen ongerechtigheden kunnen vinden.
gelijk de motor weer afgesteld.
toen ik de motor pas had, hield deze nogal in als deze een halve minuuut volgas gedraaid had.
toen op advies van de plaatselijke motor dealer (deze doen erg veel onderhoud aan 2 tact motoren voor de cross) een maatje groter geselecteerd, en tot op heden geen problemen meer ondervonden.
nu heb ik het (FB) boek van de motor er is bijgepakt, en nu deze geeft weer dat het max rpm op 5800 ligt, maar ik kan met mijn motor op volgas ongeveer 6100 toeren halen. nu staat in het blauwe boekje dat het max toerental (van de propeller) niet boven de 2400 mag komen met een vertraging van 1:2,5 is dat dus 6000 toeren voor de motor. waarschijnlijk is dit om binnen de max van 60 dB(A) te blijven)
nu heb ik even verder gespeurd op het net, en kwam een orgineel handboek tegen van de solo122 en daarin wordt een maximum van 7000 rpm

aangegeven.
waarom zou FB een maximum van 5800 opgeven ? de simonini draait met de zelfde prop max 6350 rmp. en heeft 100 cc minder.
ik hou mn motor voor de zekerheid maar op de max van 5800 rpm, maar ik kan in principe wel een paar rpmpjes meer gebruiken voor een kortere takeoff, zodat ik ook bij 0 wind of wind dwars op mn veld (van 180 mtr overdwars) nog met een beetje marge weg kan komen.
Groeten Gertjan
hieronder de specs van de motor.