Omdat je nu eenmaal in deze periode van het jaar niet elke dag kan vliegen en mijn Snap is gepoetst, ben ik maar met de voorbereiding van het echte vliegseizoen begonnen. Eerst heb ik de airspace van ons land in een voor mij als laagvlieger bruikbaar GPS bestand omgevormd. Hieronder zie je de totale kaart en ook een fotootje van hoe dat er op dit moment op een GPS uitziet.
Op de kaart staan alleen die delen van het luchtruim vanaf de grond tot onze maximale toegestane vlieghoogte (zonder transponder).
Het gaat dan over de CTR's de ATZ's en de bijzondere gebieden zoals de EHR's, EHD's en EHP's.

Nederlandse airspace voor laagvliegers

Op de GPS ziet het er zo uit:CTR Deelen, de ATZ Deelen en een Restricted Area EHR 9 in en boven de CTR
Daarna ben ik gaan speuren naar informatie over de Natura2000 gebieden. We mogen daar wel vliegen maar zeker niet laag en herrie met een motor op vol gas is ook niet de bedoeling en kan zelfs tot boetes leiden van boze boswachters. Het is om die reden goed te weten wanneer je zo'n gebied invliegt.
Omdat ik nergens kant en klare kaarten heb kunnen vinden ben ik maar begonnen om die zelf samen te stellen aan de hand van informatie van de Natura2000 website. Dat betekent elk van de dikke 150 gebieden(jes) apart converteren, en vervolgens samenvoegen. Een leuke en interessante klus maar ook wel echt monnikenwerk. Ik heb nu een dikke 40 gebieden omgezet en op een bruikbare GPS kaart gezet.
Hieronder zie je een deel van de gebieden met als grootste de Veluwe. Op een GPS ziet er het "transparant uit", dat wil zeggen het gebied bestaat uit groene puntjes waarachter de andere kaart informatie, zoals wegen rivieren en dorpjes, nog zichtbaar is. Het fotootje laat een deel van het Natura2000 gebied de Gelderse poort zien. De kaarten zullen nog wat verder worden verfijnt, misschien de kleuren nog anders en wat meer of minder tekst.
De huidige versie wordt zodra het maar weer effe kan in de praktijk getest.

De verschillende Natura2000 gebieden

Natura2000 De Gelderse Poort
Zowel de Airspace als de Natura2000 gebieden heb ik in eerste instantie gemaakt voor mijn zwart/wit Garmin Etrex Vista. Die gebieden zijn daarop prima te zien maar toen ik de kaarten ook op een kleuren Garmin plaatste was ik toch wel wat teleurgesteld in mijn eigen apparaat.
Maar ja je kan niet alles tegelijk hebben:(
Ik kan mij voorstellen, maar ik hoop het in ieder geval, dat een aantal van jullie een kopietje willen hebben. Daar werk ik graag aan mee als jullie dan een beetje voor mijn kleuren GPS helpen sparen. En dan beloof ik weer dat ik alle Natura 2000 gebieden op de kaart plaats en de komende jaren relevante updates beschikbaar zal stellen.