Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 21:39

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Een CTR en een Natura 2000 gebied van boven bekeken
BerichtGeplaatst: 27 Jan 2011, 21:00 
Zeer actief lid

Omdat je nu eenmaal in deze periode van het jaar niet elke dag kan vliegen en mijn Snap is gepoetst, ben ik maar met de voorbereiding van het echte vliegseizoen begonnen. Eerst heb ik de airspace van ons land in een voor mij als laagvlieger bruikbaar GPS bestand omgevormd. Hieronder zie je de totale kaart en ook een fotootje van hoe dat er op dit moment op een GPS uitziet.
Op de kaart staan alleen die delen van het luchtruim vanaf de grond tot onze maximale toegestane vlieghoogte (zonder transponder).
Het gaat dan over de CTR's de ATZ's en de bijzondere gebieden zoals de EHR's, EHD's en EHP's.

Afbeelding
Nederlandse airspace voor laagvliegers

Afbeelding
Op de GPS ziet het er zo uit:CTR Deelen, de ATZ Deelen en een Restricted Area EHR 9 in en boven de CTR

Daarna ben ik gaan speuren naar informatie over de Natura2000 gebieden. We mogen daar wel vliegen maar zeker niet laag en herrie met een motor op vol gas is ook niet de bedoeling en kan zelfs tot boetes leiden van boze boswachters. Het is om die reden goed te weten wanneer je zo'n gebied invliegt.
Omdat ik nergens kant en klare kaarten heb kunnen vinden ben ik maar begonnen om die zelf samen te stellen aan de hand van informatie van de Natura2000 website. Dat betekent elk van de dikke 150 gebieden(jes) apart converteren, en vervolgens samenvoegen. Een leuke en interessante klus maar ook wel echt monnikenwerk. Ik heb nu een dikke 40 gebieden omgezet en op een bruikbare GPS kaart gezet.
Hieronder zie je een deel van de gebieden met als grootste de Veluwe. Op een GPS ziet er het "transparant uit", dat wil zeggen het gebied bestaat uit groene puntjes waarachter de andere kaart informatie, zoals wegen rivieren en dorpjes, nog zichtbaar is. Het fotootje laat een deel van het Natura2000 gebied de Gelderse poort zien. De kaarten zullen nog wat verder worden verfijnt, misschien de kleuren nog anders en wat meer of minder tekst.
De huidige versie wordt zodra het maar weer effe kan in de praktijk getest.

Afbeelding
De verschillende Natura2000 gebieden

Afbeelding
Natura2000 De Gelderse Poort

Zowel de Airspace als de Natura2000 gebieden heb ik in eerste instantie gemaakt voor mijn zwart/wit Garmin Etrex Vista. Die gebieden zijn daarop prima te zien maar toen ik de kaarten ook op een kleuren Garmin plaatste was ik toch wel wat teleurgesteld in mijn eigen apparaat.
Maar ja je kan niet alles tegelijk hebben:(

Ik kan mij voorstellen, maar ik hoop het in ieder geval, dat een aantal van jullie een kopietje willen hebben. Daar werk ik graag aan mee als jullie dan een beetje voor mijn kleuren GPS helpen sparen. En dan beloof ik weer dat ik alle Natura 2000 gebieden op de kaart plaats en de komende jaren relevante updates beschikbaar zal stellen.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Een CTR en een Natura 2000 gebied van boven bekeken
BerichtGeplaatst: 27 Jan 2011, 21:34 
Startend poster

Hallo Rene,

Na wat je Roel en mij gisteren hebt laten zien weet ik zeker dat je een heel zinvolle en zeer bruikbare applicatie hebt gemaakt. Elke serieuze paramotorist zal dit in z'n Garmin willen hebben! En ook begrijpen dat dit heel veel werk was. En daarom zal de serieuze paramotorist zonder twijfel bereid zijn om een reële bijdrage aan jouw "Garmin-full-color-spaarproject" te leveren.

Maar dan moet je het wel even helder organiseren. Hoe kan er besteld worden? Via een PB'tje? Wat is de vergoeding die je in gedachten hebt? Een euro of 15 lijkt me een heel reële minimum bijdrage!! En zodra ik je rekeningnummer heb, maak ik het bedrag per direct over.

Nogmaals dank voor deze zeer bruikbare applicatie!

Johan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2011, 21:41 
Startend poster

Rene,

Neem contact op met Jurg en Jacques; vraag of je bij hun stand as zondag cd-tjes mag verkopen met hierop de betreffende data. Maak dit kenbaar via het forum en op de E-lijn en je hebt zondagavond wel 3 full-color-Garmins verdiend. (Dit idee moet toch zeker 5% korting voor me opleveren bij de volgende update...?!!).

Succes,
Johan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011, 09:33 
Zeer actief lid

Voor CD'tjes op de beurs lijkt het te vroeg, Vandaag eerst nog poetsen, morgen vliegen?
Voor belangstellenden: Stuur mij een berichtje rene.van.den.broek@gmail.com
Ik zal de kaarten dan "ïnstallatie klaar" maken voor Mapsource en een kleine handleiding maken voor diegene die niet regelmatig met dat programma werken. Ook zal ik de rest van de de natura2000 gebieden aan de kaart toevoegen.
En voor de moeite en mijn "full color Garmin spaarpot" wil ik graag een tientje voor één kaart en € 15 voor de kaarten samen.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011, 11:28 
actief lid

Hallo Rene,

ik heb hem natuurlijk al van je , maar lever GRAAG mijn bijdrage aan je kleuren gps. Ook is het natuurlijk zeer waardevol dat je alles up to date blijft houden.
Ik stond op het punt om een aware gps te kopen, maar dat is nu niet mee nodig.
bedankt voor de inzet het vliegen veiliger te maken.

groet

Roel Rasker

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011, 17:21 
Hoofd Moderator

Hoi René,

Wat een geweldig initiatief. Ook ik wil graag meesparen voor je GPS.
Wat extra mooi is, dat we als snorvliegers nu met een "kaart" rond kunnen vliegen, waarop gevoelige gebieden staan. En dan te bedenken, dat dit vanuit de overheid of een andere (milieu, flora & fauna, etc) organisatie nog niet gerealiseerd is.
Dit was uiteraard ook een probleem bij het Oostvaardersplassen geval (een klein vliegtuig zou verstorend bezig geweest zijn. De vliegers zijn beboet). Op vliegkaarten staan de Natura 2000 gebieden niet ingetekend.
We nemen de natuur dus echt en ook aantoonbaar serieus.
Ook v.w.b. de andere gebieden heb je nu meer informatie.

Succes,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011, 18:18 
Hoofd Moderator

Ben nu bij Alfred en wij beiden zijn onverdeeld gelukkig met deze ontwikkeling. :ugeek:

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011, 21:29 
Zeer actief lid

Moet je zo gelukkig zijn met jullie ontwikkeling.
Je hebt namelijk kans dat ze het zodadelijk overnemen en op de luchtvaartkaart plakken
Met de texst nu weet je gelijk waar we jullie niet meer willen zien,niet op 150m en ook niet op 400 meter,dus loop je onnodig vooruit op de luchtvaartkaart waar je je nu wettelijk achter kunt proberen te verschuilen.
gr,jacques

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2011, 16:23 
Zeer actief lid

Mijn eerste overlandje!
Vanmiddag mijn eerste overlandje gevlogen met twee ervaren collega's.
Van het Tug veldje in Cuijk naar een heus MLA vliegveld in Venlo. 1:15 uur in de lucht. Starten in het gras en landen op de betonbaan. Er was een heerlijk zonnetje maar helaas toch niet al te best zicht. Door 3 CTR's (natuurlijk klaring via de radio gevraagd en gekregen). Ook het landen in Venlo werd via de radio afgehandeld. Een prachtig tochtje met af en toe koude vingers maar vooral veel nieuwe indrukken. Het vliegen met elkaar is toch wel erg leuk.
Natuurlijk ook op mijn GPS zitten loeren naar de grenzen van de CTR's en natura2000 gebieden. Al zeg ik het zelf: het werkte prima!
Bijgevoegd de route die we vlogen achtereenvolgens met een "CTR bril" en een "nature2000 bril" bekeken. Op de GPS zelf zag het er heel bruikbaar uit.

Afbeelding Afbeelding

Roel en Johan bedankt!

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2011, 20:21 
Zeer actief lid

Rene,

Zelf kan ik met moeite amper 2 planken tegen elkaar vastschroeven. Maar wat jij doet. Klasse.
Mis bij die plotjes vermelding van hoogte, geluidproductie, datum en tijd. Een mooi werkje voor de komende niet-vliegbare dagen.
Mag ik je adviseren om in het vervolg al jouw vluchten digital te archiveren?
Wordt je eens in de toekomst geconfronteerd met een klager, dan heb je jouw bewijsvoering reeds klaarliggen.

Ga zo door.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC