Klassiekforum.NL

Het forum voor de liefhebber van klassieke muziek.
Het is momenteel 04 Jul 2025, 06:44

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Wie is jouw favoriet en waarom?
BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2009, 13:42 
Actief lid

Al een liftime fan van Joan Sutherland , ik vind dat zij (en haar man trouwens)
erg veel voor het belcanto gedaan hebben. Okay ze mag misschien iets te lang zijn doorgegaan maar op zo'n dag als vandaag I Puritani op de achtergrond
en mijn dag kan niet stuk.
Haar beste cd's vind ik Turandot, Rigoletto (2e versie ) la traviata (1e versie)
La fille du regiment afijn ik kan door gaan, laat ik zeggen dat het een schat is aan muziek. Dankzij de componisten natuurlijk.
Op DVd heb ik ook een aantal en daar is Norma met Troyanos wel mij favoriet.

Profiel  

Titel: Re: Wie is jouw favoriet en waarom?
BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2009, 21:15 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hoewel ik echt geniet van opera ben ik geen echte kenner. Mede door het forum hoop ik dat ook te worden.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009, 07:23 
Actief lid

Laat ik voorop stellen dat ik alleen een oordeel kan geven op wat ik hoor, en dat is een "net niet "stem.( Ik heb de cd van een vriend te leen gehad)
Als je in een dag zou kunnen kijken/ luisteren in de koren van de grote Opera huizen,
vind je net zulke stemmen.
Maar als jij en vele anderen er plezier aan beleven,
laat je niet door mij stoppen.
Ik zou het dus niet aanschaffen, zelf niet voor de "heb"

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2009, 23:18 
Liefhebber

Een jaar geleden ben ik ook geïnteresseerd geraakt in opera. De eerste die ik kocht was Cavalleria Rusticana van Mascagni. En onlangs heb ik La Bohème gekocht. In Ede in de bioscoop zag ik onderlaatst Tosca, zeer de moeite waard! Dat gaat met een satellietverbinding met de Metropolitan in New York, waar de opera op dat moment wordt uitgevoerd. Verder nog wat losse cd's met aria's. Ik moet wel uitkijken met wat ik koop heb ik gemerkt. Zo heb ik aardig wat muziek gekocht van Jussi Björling. Mijn nieuwe luidsprekers zijn echter niet zo vriendelijk voor oudere opnamen dan mijn vorige speakers. Eigenlijk zijn ze nu niet meer om aan te horen.
Cavalleria Rusticana vind ik een prachtig stuk muziek. Mogelijk omdat het "mijn eerste opera" was.

Kees.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010, 12:18 
Beheerder
Gebruikers-avatar

Hier kan ik ook van genieten, prachtig.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2010, 17:57 
Hoofd Moderator
Gebruikers-avatar

wellicht iets minder bekend als solist, maar een geweldige stem en uitstraling: Ying Huang in Puccini - Madame Butterfly "Un bel di vedremo".

de combinatie van de meeslepende muziek en de tragedie van het verhaal dat zij zingt zorgt bij mij steeds weer voor tranen in mijn ogen.

Mozart is licht en meestal speels, in opera als ook in andere klassieke stukken, maar net zoals ik bij klassieke muziek de voorkeur geef aan Bach, geef ik bij opera de voorkeur aan de drama en tragiek van Puccini.

salut
MarieAntoinette

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2010, 19:29 
Actief lid
Gebruikers-avatar

MarieAntoinette schreef:
Mozart is licht en meestal speels, in opera als ook in andere klassieke stukken, maar net zoals ik bij klassieke muziek de voorkeur geef aan Bach, geef ik bij opera de voorkeur aan de drama en tragiek van Puccini.

salut
MarieAntoinette

Wel, Mozart componeerde muziek van zijn tijd en de muziek uit de tweede helft van de achtiende eeuw is nu eenmaal overwegend 'licht en speels' (en elegant). Maar als je de muziek van Mozart vergelijkt met de muziek van zijn tijdgenoten zoals Paisiello, Salieri, Dittersdorf en anderen (en ik vind hun muziek ook best aardig) hoort men duidelijk hoe oneindig meer finesse en diepgang Mozart's muziek heeft. Van al zijn tijdgenoten is eigenlijk alleen Joseph Haydn van hetzelfde niveau - maar niet op het gebied van de opera.

Profiel E-mail  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur