Klassiekforum.NL

Het forum voor de liefhebber van klassieke muziek.
Het is momenteel 04 Jul 2025, 06:51

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Wanneer heet iets klassieke muziek?
BerichtGeplaatst: 28 Feb 2011, 10:46 
Hallo allemaal!

Een paar dagen geleden liet ik iemand een stukje muziek horen voor koor en piano en zij beweerde bij hoog en bij laag dat het geen klassiek was, maar musical. Daarop rees de vraag wat nou eigenlijk klassieke muziek is en of het te vangen was in regels en/of stellingen.
Ik zou graag hier een discussie willen beginnen over wat jullie vinden dat klassieke muziek is.
Wanneer wordt iets klassiek en waar ligt de grens met andere genres?
Ik vraag jullie dus ook over de vaste lijnen van klassiek heen te kijken om een goeie vergelijking te kunnen maken en iets dieper en breder te gaan.

Een vriend van mij die notabene een opleiding op het conservatorium heeft gedaan in de klassieke richting, kon mij geen antwoord geven, dus ik hoop hier op een levendige discussie!

Groetjes
Falderie

Reageer met citaat  
 Titel: Re: Wanneer heet iets klassieke muziek?
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2011, 06:37 
Het leuke is dat je het zelf mag bepalen. Beter nog: je er niet mee bezig houden en naar muziek luisteren, ontdekken wat er aan allerlei soorten muziek te beleven valt en om het nog erger te maken: als je het opnieuw hoort beleef je het weer anders.

Reageer met citaat  
 Titel: Re: Wanneer heet iets klassieke muziek?
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2011, 21:43 
Actief lid
Gebruikers-avatar

Falderie schreef:
Hallo allemaal!

Een paar dagen geleden liet ik iemand een stukje muziek horen voor koor en piano en zij beweerde bij hoog en bij laag dat het geen klassiek was, maar musical. Daarop rees de vraag wat nou eigenlijk klassieke muziek is en of het te vangen was in regels en/of stellingen.
Ik zou graag hier een discussie willen beginnen over wat jullie vinden dat klassieke muziek is.
Wanneer wordt iets klassiek en waar ligt de grens met andere genres?
Ik vraag jullie dus ook over de vaste lijnen van klassiek heen te kijken om een goeie vergelijking te kunnen maken en iets dieper en breder te gaan.

Een vriend van mij die notabene een opleiding op het conservatorium heeft gedaan in de klassieke richting, kon mij geen antwoord geven, dus ik hoop hier op een levendige discussie!

Groetjes
Falderie

Dag Falderie,

Het word Klasiek :
1.Geen drums(beat)wel timpani en wisselende tempo's (Rubato)
2. vioolpartijen aangehouden (zie 1)
3.Vaak treurig(maar dat hoeft niet)
4.Verschillende stemsoorten(Choir)
5.Geen moderne zetting van voorstuk,intro,refrein,ending,maar compleet vrij hoe je dit doet.
Dan speelt het gevoel ook mee,maar bovenal is het klassiek als er meer instrumenten in voorkomen.
Een strakke beat word geen klassiek(hoewel Opera Tommy?)

groeten van andré.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur