Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 07:18

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: airspace awake and aware
BerichtGeplaatst: 14 Feb 2010, 11:00 
actief lid

Heren/dames,

in paramotormag of op www.airspaceaware.com staat een prachtig instrument.

een gps met duidelijke luchtvaartkaart met verboden zones,helaas alleen voor de uk

weet iemand of er een europese versie is, dit zou zeer praktisch en veilig zijn.

ik vlieg zelf met een etrex vista, naar tevredenheid, maar een dergelijk apparaat zou een goede aanvulling zijn.
groet

roel"nuhebikwelgenoegsneeuwgezien"rasker

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: airspace awake and aware
BerichtGeplaatst: 14 Feb 2010, 12:53 
Hoofd Moderator

Leuk apparaat, niet geschikt (gezien het beperkte kaartmateriaal) voor NL-D-B-FR- etc.

Niemand zal beweren dat een piloot zonder de luchtvaart kaart te kennen, en goed te kunnen lezen, veilig het luchtruim kan ingaan.

Als eerste referentie heb je de ICAO kaart (International Civil Aviation Organisation) en dient men niet alleen te vertrouwen op een elektronisch apparaat voor de correcte positie.

Mede door de afwijking van satellieten, en de magere back-up van een GPS, is deze (nog) niet goedgekeurd als navigatie in de luchtvaart.

Begin niet gelijk te denken, ja maar.... ik heb dit ook niet bepaald, net zo goed een E mail, niet rechtsgeldig is, en een fax wel, zo zijn verouderde hulpmiddelen nog steeds goedgekeurd / rechtsgeldig.
Denk in de luchtvaart b.v. aan een:

NDB, Non-directional Beacon
VOR, VHF Omnidirectional Ranging
DME, Distance Measuring Equipment

Deze instrumenten hebben jaren hun 'betrouwbaarheid' bewezen, voor ons als paramotorvliegers niet interessant.

De geringe afstanden, het niet bezitten van een RT (radio-telefonie) aantekening, beperken velen van ons tot een rondje rond de kerk, en soms een overlandje.
Om een CTR, heen vliegen is dan het credo, voor een mooi (helaas erg prijzig) hulpmiddel kiezen vele luchtvarenden voor GARMIN
https://buy.garmin.com/shop/store/assets/images/products/010-00578-00/en/cf-lg.jpg

Dit prachtige hulpmiddel ontslaat je niet om een ICAO kaart te bestuderen, en een kompas bij je te hebben.

Kortom, falen in de voorbereiding is de voorbereiding tot falen.

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2010, 13:53 
Hoofd Moderator

Hoi GPS,ers,

Daarom.. lees verder:

Kunnen de Amerikanen kunnen het GPS-systeem zomaar uitschakelen?.

Dat klopt.

In het verleden is dit ook wel eens gedaan, of is het signaal tijdelijk minder nauwkeurig gemaakt voor burgers. Het GPS-systeem is ontwikkeld door het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Het verslechteren van het signaal gebeurt in tijden van oorlog, zodat Amerikaanse vijanden niet meer goed kunnen navigeren. Zelf hebben de Amerikaanse militairen op zo’n moment geen last van een slechter signaal. Dat komt omdat elke GPS-satelliet signalen uitzendt op twee frequenties: L1 en L2. Het L1-signaal bestaat uit twee boodschappen: de C/A-code en de P-code. De C/A-code (Course Acquisition) is het signaal dat je als gewone consument kunt ontvangen. Militairen hebben een ontvanger waarmee ze ook de P-code kunnen ontvangen (P staat voor Precision). Op de frequentie L2 wordt ook de P-code verzonden. Militairen hebben daardoor altijd een alternatief achter de hand, wanneer één van beide signalen (L1 of L2) uitvalt.

Vandaar dat veel landen en regio’s zelf alternatieven voor het GPS-systeem hebben ontwikkeld of er nog mee bezig zijn. Voorbeelden zijn Rusland (GLONASS), Europa (Galileo), China en India. GPS-ontvangers zijn niet automatisch geschikt om signalen van deze alternatieve systemen te ontvangen.

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2010, 18:25 
actief lid

toch blijf ik een eerdergenoemd apparaat interessant vinden. Ik geloof dat bijna iedere overland vliegende paramotorist al met een gps vliegt, wat voor mij ieder argument tegen het apparaat bij voorbaat onderuithaalt.

daarbij, we zijn geen f 16 piloot. Dus zouden de amerikanen hun gps zender per ongeluk op "off" zetten, dan raken we echt niet in paniek.

( Natuurlijk moet je altijd een icao kaart achter de hand houden.)

groet

roel

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2010, 00:24 
Hoofd Moderator

Ik vlieg graag "rondjes" van rond de 50-60km.
Met Google earth plan ik een route en kan dan met één van de tools de lengte van een route bepalen. Dat gaat makkelijker, dan op een kaart. Dat geldt uiteraard alleen in gebieden die je kent, anders moet je uiteraard ook op een echte kaart plannen.
Zoals Roel al aangaf vliegen de meeste snorvliegers met een GPS. Dat doe ik ook. Ik gebruik hem voornamelijk voor de grondsnelheid en de tijd tot volgend waypoint. Op die manier kun je de brandstof ook bijhouden. Je moet uiteraard wel leren omgaan met de GPS, maar dat is juist extra leuk.
In mijn "cockpit", op mijn frontcontainer, heb ik naast de GPS ook altijd een kaart van de omgeving waar ik in vlieg. Van de ICAO kaart heb ik een stukje ingescand, uitgeprint en geplastificeerd. Gaatje erin, ringetje er doorheen en een touwtje eraan vast. Vervolgens borgen in de cockpit.
Zo zie je dat ik een combinatie van mogelijkheden gebruik.
Afgelopen maandag op die manier nog een leuk rondje bij matig zicht gevlogen.
Ennuuuhhhh, ook F16 vliegers vliegen op een vergelijkbare manier.

Veel plezier,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC