Beste Pim,
Wederom een heel duidelijk verhaal.
Persoonlijk ervaar ik ook datgene wat jij beschrijft. Het lastige is echter, dat wij de wetten niet produceren, maar dat anderen dit doen. Wij moeten ons slechts aan de wetten houden. We kunnen wel aangeven, dat bepaalde wetten niet werken, zinloos of zelfs gevaarlijk zijn. Iemand moet de eindverantwoordelijkheid nemen. Met name bij dit laatste wordt het voor velen erg lastig. Men kan het niet, mag het niet of wil het niet.
Wie is eindverantwoordelijk voor luchtvaart in Nederland? Is dat de minister? Dan is zij degene bij wie je aan tafel moet zitten. Dat is echter onmogelijk en heb je dus te maken met lagere echelons, met alle obstakels die dat met zich meebrengt.
Van belang is dus om op dezelfde frequentie te komen of te zitten waarop de personen aan de overkant van de tafel zitten. Op die manier zijn obstakels wellicht te overbruggen. Draai het maar eens om. Iemand wil iets van jou gedaan krijgen. Hoe moet die persoon het aanpakken, of welke manier moet hij jou bejegenen? Het kan ook zo zijn, dat jij weer iemand "boven" je hebt staan, waarvan je weet, dat die het eigenlijk anders wil en jij bent verplicht die persoon te volgen. Wat zijn jouw mogelijheden dan.
Een ambtenaar heeft ons gevraagd om de aanvraagprocedure van de Luchthavenregeling de kans te geven. Als je dan puur uit overtuiging zegt, dat het niet werkt, dan heb je geen recht van spreken. Pas als blijkt dat het daadwerkelijk zeer veel ambtelijke en administratieve lasten voor alle partijen meebrengt, zeer tijdrovend blijkt te zijn, de naamgeving "Luchthaven xx" zeer veel commotie veroorzaakt, bepaalde provincies absoluut niet mee willen werken, etc dan heb je recht van spreken. Dat kost helaas veel tijd. Zo zijn er een aantal van dit soort situaties te noemen waar we tegenaan gelopen zijn.
Als je de inhoud van de motie bekijkt, dan zie Je, dat de politiek vorig jaar maart al wist waar we nu zouden staan. Frappant is, dat we toen een andere regering hadden.
Kernpunten uit de motie: - de vele administratieve en ambtelijke lasten, die voorkomen moeten worden - de Regeling Veilig Gebruik Luchthavens en andere Terreinen (RVGLT) waarborgt de veiligheid - de betreffende luchtsporten mogen niet onnodig beperkt worden door ingewikkelde voorschriften. - verzoek aan de regering om op met de betrokken partijen uit de luchtvaartsector en de provincies tot een passende oplossing, zoals vrijstelling, te komen.
De provincies bepalen op dit moment het luchtvaartbeleid. Je moet er dus uit proberen te komen met de provincies. Als blijkt, dat de provincies niet met een (tegen) voorstel komen, dat werkbaar is of in ieder geval in de buurt komt van de stellingen in de motie, dan heb je weer een aantoonbaar feit.
Als je koffer vol zit met dit soort feiten, dan kun je hoger op. Je kunt immers onderbouwd aantonen, dat je recht van spreken hebt.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd, dat we er uit gaan komen. Bij de eerste gesprekken werden we niet altijd even serieus genomen, later is men erachter gekomen, dat we een serieuze luchtsport zijn, die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. Onbekend maakt onbemind. Vergeet daarbij niet, dat de KNVvL op een breed front bezig is. Er wordt echt veel tijd in onze zaak gestoken door de KNVvL.
We hebben op dit moment een regeringspartij, die wars is van overdreven regels, de VVD. Vrijheid en Verantwoordelijkheid is het devies van deze partij. Als wij de verantwoordelijkheid nemen, dan hoeft dat de vrijheid niet meer in de weg te staan.
Leuk te vermelden, dat het beleid van de vorige regering al was om de verantwoordelijkheid bij de gebruiker te leggen. Er heeft op luchtvaart gebied een deregulering vanuit de Rijksoverheid naar de Provincies plaatsgevonden. De provincies zijn echter niet de "gebruikers", het is slechts een trapje lager.
Of er meegelezen wordt? Internet is van iedereen.
Tot zover weer,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|