Hoi Jacco,
Ik vind het een interessant onderwerp dat je aan kaart,
De vraag is eigenlijk; Is er een handiger manier van gas geven te bedenken?
Het vingergas ziet er erg mooi uit maar valt voor wat mij betreft af want het lijkt me niet handig met dikke handschoenen, en lastig snel af te doen als je b.v. je riemen iets wilt verstellen. Dus ik zou er voor draadloos gaan in zo’n geval.
Dan de PiWi daar heb ik me in het verleden al eens in verdiept, mooi ding maar hiervan vindt ik het grootste nadeel dat de servo rond de carburateur gebouwd wordt, en eigenlijk in de plaats van de bestaande gashendel komt. Ik vindt dat het in alle gevallen mogelijk moet zijn een electronische bediening mechanisch over te nemen.
Dus ik dacht zelf aan een draadloos systeem, om de manier van gas geven comfortabeler te maken. Maar daarbij moet je elk moment naar jou vaste gashendel kunnen grijpen.
Dat houd in dat je de ontvanger module met servo als een soort klik module naast je borst draagt, hang je de gashendel daarin dan neemt de draadloze bediening het over.
Ik heb al een soort prototype gemaakt van de gashendel;

Hierbij heb ik gekozen voor “duim gas” aan de tokkel.
- Links en rechts te dragen
- Hand/Duim blijft vrij riempjes
- Aan de tokkel bevestigd, waardoor je eigenlijk maar één hendel in hand hebt.
- Zeer eenvoudige cruisecontrol, met geheugen (dus knop ingedrukt en de motor loopt vanzelf weer naar level vlucht, of blijft op toeren)
Nadeel; ik gebruik bij de start geen a-riser assist (trike), dus ik heb de duim ook nodig om de a-riser overheen te leggen, maar ik denk in dat geval wel even met de wijsvinger te kunnen gasgeven.
Het principe van gas geven heb ik een beetje gekopieerd van mijn oude race-baan, en daar was ik goed in vroeger

Het gas veert nu automatisch terug, maar misschien is het m.b.v. een ring om je duim (zonder retourveer) ook wel makkelijk te bedienen?
Maar ik ben zeer benieuw naar de mening van jou en anderen om zo op de perfecte methode uit te komen?
Wat wel een nadeel is volgens de Profs, dat er een tijd vertraging in zit bij draadloze systemen. Misschien is het merkbaar, ik weet het nog niet.
Groet,
Roger