Jacqeus,
ik wil hier twee zaken even gescheiden houden,
• het technisch inhoudelijke deel
• het administratieve deel.
ik had het hier niet over het technisch inhoudelijke deel van de zaak willen hebben (omdat deze nog niet is afgehandeld), maar puur hoe de aanvraag is behandeld.
van zeuren en drammen bij het ivw (tegenwoordig Ilent)is hier geenszins van toepassing, ik heb de mannen aldaar div keren telefonisch gesproken, die vinden het allemaal niet zo spannend, en zijn bereidwillig in het meedenken. maar voordat het BVL en BVI aangevraagd kan worden dien ik in het bezit te zijn van het
geluidsdocument (blauwe boekje)
en hier het gaat het mijns inziens mis
Ik doe een aanvraag voor dit document, en deze word vervolgens afgekeurd.
bij nader inzien geheel terecht, (een onderdeel komt niet overeen met hetgeen in het dulfkennblatt.) ik heb daarop de vraag gesteld hoe het dan
wel moet?
Het is anders dan gebruikelijk en ik krijg de indruk dat ze hier niet goed raad mee weten.
de reactie: (ik citeer)
Graag verwijs ik u naar de regelgeving MLA zoals die is uitgegeven. http://wetten.overheid.nl/BWBR0015237/g ... 01-03-2012 Hierin wordt vermeld waaraan het geluidsdocument (het Blauw Boekje) moet voldoen. Wij kunnen niet van de regelgeving afwijkentot dusver keurig, althans, ze weten het niet en ik mag het zelf uitzoeken. Prima ik heb daar
wel ervaring in.
studeren geblazen dus, regels, normen, eisen doorzoeken.
Het blijkt dus dat het hier puur om een
geluidsdocument gaat.
Zie de verklarende Tekts uit het document:
dit document dient uitsluitend ter vastlegging van het gemeten geluidsniveau en van de onderdelen die uit akoestisch oogpunt van belang zijn.
Uit dit document kan niet worden afgeleid dat het gebruik van dit toestel uit milieuhygiënisch oogpunt aanvaardbaar geacht moeten worden.duidelijke taal dus.
vervolgens de site van de KNVVL geraadpleegd, en het volgende gevonden:
Citaat van de site van KNVVL: * De MLA moet in Nederland zijn toegelaten Alleen MLA's welke zijn goedgekeurd in Duitsland, Engeland of Tsjechië zijn in Nederland toegelaten. * De MLA moet geluidsgekeurd zijn Om wachtrijen voor geluidskeuring te mogen vliegen, is er besloten dat alleen toestellen conform de configuratie voor uw type toestel zoals dat is vermeld op het Kennblätt in Nederland een Blauw Boekje (=geluidsmeetrapport) plus een aangepast Bewijs van Luchtwaardigheid krijgen. Is het vliegtuig niet conform de specificaties zoals vermeld op het Kennblätt dan kunt u daar in Nederland niet mee vliegen. * Mijn vliegtuig is niet conform het Kennblätt. Wat nu? U kunt nu 2 dingen doen: of Zelf een geluidskeuring gaan regelen voor uw toestel. Dit is een zeer dure grap. of Het vliegtuig zodanig aanpassen dat de configuratie conform het Kennblätt is. Dit is de gemakkelijkste oplossing * Mijn toestel is nu conform het Kennblätt. Wat nu? U kunt nu bij de Technische Commissie van de KNVvL een Blauw Boekje aanvragen. Bij IVW divisie Luchtvaart kunt u een Special Als u in het buitenland een MLA koopt dan kunt u daar niet zomaar in Nederland mee vliegen. Er moet aan een aantal eisen worden BvL aanvragen. Als dat allemaal is geregeld en u heeft zowel het Blauwe Boekje alsmede het Special BvL in huis, dan kunt u gaan vliegen.
hier de directe link naar de site: http://www.gemotoriseerd-vliegen.nl/con ... ee-vliegenresumerend komt het er dus op neer dat de configuratie in akoestisch opzicht gelijk dient te zijn als de configuratie op het dulfkennblatt.
dit klopt ook wel, want ik zie ook kleine verschillen in de diverse bullix-en die ik tegenkom, dus dat zal geen probleem zijn, het heeft namelijk geen effect op de geluidsdruk die geproduceerd word.
Maar als ik deze punten aan de technische commissie voorleg dan krijg ik hierop geen antwoord.
Althans pas na twee maand of zo (met tussentijds heen en weer gemail).
In hun laatste mail hebben uiteindelijk te horen gekregen wat ik doen moet en heb dat ook gelijk gedaan.
(hier verwacht ik nog een antwoord op binnenkort, want het is inmiddels al weer drie weken geleden dat ik de boel verstuurd heb)
Ik wil hier helemaal niet moeilijk in doen of zo, maar het is zo klaar als een klontje mijns inziens.
Wat ik wil is mij aan de regels houden, ik mag dat ook verwachten van een KNVVL.
en ieder mag zijn mening geven, maar het zal getoetst moeten worden aan de daarvoor geldende regels. Ik maak dit dagelijk mee in mijn werk.
Ik zeg altijd: wat recht is is recht en wat krom is is krom.
en jou aanbod om met het hele boeltje richting FB te gaan vind ik ronduit fantastisch, en als het écht nodig is wil ik dat ook graag doen.
ik heb hun ook altijd gemeld dat het niet aan jou of aan jou service ligt, ik heb hun ook gemeld dat ik je adviezen niet in de wind wil slaan, (ik heb ze voor het merendeel ook al opgevolgd) maar wat bedoelje met de ophanging? ik heb die zwaaruitgevoerde trillingsdempers die ik van je heb gekregen er tussen geplaatst.
hier nog ff een paar foto,s van voor de laatste aanpassing.
Sportieve groeten Gertjan

Shot at 2012-04-30

Shot at 2012-04-30

Shot at 2012-04-30

Shot at 2012-04-30