Dag Frank
een goede microfoon is essencieel voor je headset, mijn vliegmaat Hendrik heeft ook een FB headset, en we hebben deze vorig jaar uitgerust met een microfoon van David Clark, (jou wellicht wel bekend)
ik vlieg zelf met de H10 van david clark (deze is licht aangepast op het gebruik met de yeasu porto.)
dit werkt fantastisch, en je hoort eigenlijk geen verschil of je nu vliegt met motor geluid of dat je op de grond staat.
dit soort microfoons hebben een noice canseling systeem, in mikeymouse taal even uitgelegd zijn dit twee microfoons met de rug tegen elkaar, heb je nu omgevingsgeluid dan komt dit in beide microfoons binnen en word het weggefilterd. praat je in de microfoon, dan komt het geluid dus op één microfoon veel sterker binnen en word het doorgelaten.
ik heb dit uitgetest, ik heb mijn zoontje in de berging gezet naast een radio/cd speler met het russisch kozakkenkoor op volume tien naast zich, hij had mijn headset op.
ik liet hem een verhaaltje voorlezen, terwijl ik op een andere porto luisterde (in een ruimte zonder lawaai)
hem kon ik perfect verstaan en van de kozakken was geen spoor te bekennen

groeten Gertjan