Beste snorvlieggekken,
Mijn duit in het zakje met een verslag...
Er waren heel veel Nederlandse snorvliegers, aanhang, familie, kids, kids in wording, etc.
Ik vlieg al meer dan 30 jaar met een brevet rond, maar wat ik dit weekend meegemaakt heb slaat alles.
Als je in Nederland een TUG aanvraagt, dan staat er meestal bij, dat je 2 starts en 2 landingen per dag maak maken. Er mag niet tegelijk gestart en geland worden...
Ik wil absoluut niet cynisch worden, maar als je meemaakt, dat op het moment, dat het weer goed wordt en de rode vlag op het veld verwijderd wordt (vliegverbod), dan is het waanzinnig om te zien, dat er binnen een kwartier minimaal 50 snorvliegers in de lucht hangen. Er zijn regels, echt waar. Er zijn mensen, die je toestemming geven te starten, er is zelfs een apart gebied voor starten en landen aangegeven. Echter, de praktijk liet iets kompleet anders zien. Je moet erbij geweest zijn om er enige voorstelling van te kunnen maken.
Tussendoor werden ook nog door zeer goede snorvliegers, wereldtop, fantastische demonstraties gegeven. Foto's daarvan staan hieronder.
We hebben wisselende weerscondities gehad tussen windstil en (te) winderig weer, zon en onweer, etc.
Je werd op dagen waarop gevlogen kon worden om 06.00u gewekt door het geluid van paramotors. Het geluid stopte pas bij het einde van de uniforme daglichtperiode.
De omgeving is prachtig, op een aparte kaart (Zie hieronder. De kaart is wat verfrommeld, omdat ik er echt mee gevlogen heb.) waren bezienswaardigheden gezet, zoals delen van het verdedigingswerk de Maginot linie, oude dorpen en kastelen.
Ik heb bijna 7 uur gevlogen, 247 km afgelegd en waanzinnig genoten. Zowel op de grond als in de lucht.
Op donderdag was het pas niet vliegbaar door onweer. Echt heftig!
Vrijdag was een "gezellig bijbeppendag" dag. Prachtig weer, maar erg veel wind. Tijd om de stands te bekijken en half paramotorvliegend Nederland te ontmoeten. 's Avonds werd er nog even gevlogen (21.30u) toen de wind eindelijk wat ging liggen.
Zaterdag was een prachtige vliegdag. Om 08.10u hing ik in de lucht, de eersten kwamen toen alweer terug. Rond het middaguur werd het erg turbulent en winderig. Even stoppen, maar wel genieten van demonstraties. Ongelooflijk, dat die toppers met marginaal weer zulke mooie shows kunnen laten zien.
Om 17.00u was er een algemene briefing. Er waren een paar vliegers te dicht bij de kerncentrale geweest. Dat was dan ook het enige incident van het hele evenement.
Rond 18.00u was het weer perfect. Launch the fleet. Waanzinnig, waar je ook keek, de lucht was vol met paramotors en dat bleef zo tot zonsondergang.
Om 22.45u zat ik pas aan het avondeten.
Zondagochtend was het nog vliegbaar. Even nog de lucht in, maar het was al erg turbulent. De bovenwind nam erg snel toe. Reden om terug te keren....met 65-72km/u (onder een PowerPlay 140!).
De landing was een eitje....daarna nam de grondwind nog verder toe. Iedereen kwam terug. Een schouwspel van, voor sommige vliegers, (erg) lastige landingen.
Jean-Claude Ludwig en je team, bedankt voor de organisatie.

Groetjes en veel vliegplezier,
Ennuuhh, aan een videotje wordt gewerkt...
Frank