Beste Eddie,
Helaas is het zo, dat je in Nederland niet zomaar op kunt stijgen.
Er zijn drie mogelijkheden.
1. Opstijgen van een luchthaven, zoals Hilversum en Teuge. De Rijksoverheid heeft aangegeven, dat we primair van deze velden gebruik moeten maken. Vanwege onze lage vliegsnelheid en het feit dat we recht tegen de wind op moeten stijgen en landen worden we geweerd. Ook op momenten, dat het gewoon moet kunnen. Denk hierbij aan de afwezigheid van activiteiten als zweefvliegen in de winter en/of door de week.
2. Een luchthavenregeling aanvragen. Dit duurt erg lang. Theoretisch 3-6 maanden. In de praktijk soms jaren. Twee provincies nemen de aan vraag niet in behandeling.
3. De ontheffing voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik, de TUG. Deze is nu min of meer bij afwezigheid van een goede structurele oplossing tot standaard verheven. Het is echter een regelgeving voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik, zoals de naam al zegt. Geen structurele oplossing.
De TUG geeft je uiterst beperkte mogelijkheden. 12 dagen per jaar en meestal slechts twee starts en landingen per dag.
Een TUG is vrij eenvoudig aan te vragen in vergelijking met een luchthavenregeling. Reken op vier weken.
Ik ben al meer dan drie jaar intensief bezig hier iets aan te doen. Het lijkt een gebed zonder eind, maar steeds meer mensen bij de overheid raken ervan overtuigd, dat de nieuwe regelgeving niet passend is. De onbekendheid met onze sport zorgt voor onbegrip.
Het hele traject is na te lezen op
http://www.paramotorweb.nl/oplossing.htmlOp deze site is veel te lezen over onze prachtige luchtsport.
Ondanks de afwezigheid van een goede regelgeving wordt er enorm genoten van deze prachtige luchtsport. Zoals jij het ook al schrijft is het uiterst belangrijk, dat je je niet alleen aan de vliegregels zelf houdt, maar er te allen tijde voor zorgt, dat er geen klachten kunnen ontstaan. Als we allemaal ambassadeurs van onze luchtsport zijn en blijven, dan moet het goed komen de passende oplossing. Daar ben ik van overtuigd.
Veel vliegplezier,
Frank