Vorige week vrijdag avond werd ik uitgenodigd om enkele schermen te testen.
Er stond een lekker start windje, net zo een die je nodig hebt als het gras al aan de lange kant is.
Na de motor opgebouwd te hebben kwam Jacques al aandragen met de
Paramania Revo
Achterwaarts starten en gaan, dit ging gemakkelijk!!
na wat hoogte te hebben gewonnen even wat uitproberen; sturen gaat wat aan de zware kant, tipsteering reageert wel maar zet je niet de hoek om. Na een paar rondes gevlogen te hebben weer de landing ingezet want er lagen nog meer schermen te wachten.
Flairen deed de Revo lekker zodat je bij de landing niet te hard in een keer door moet flairen want dan vlieg je weer de lucht in.
Daarna heb ik gevlogen met de;
Relax van Independence
De achterwaartse start ging vanzelf en ik kwam al snel los van de grond. hij heeft dus ook een groot belastbaar bereik van 125 tot 250 kg en getest tot 300 kg.
Na even vliegen had ik het gevoel dat ik onder mijn eigen Powerplay Sting hing alleen dan met nogal wat meer snelheid, dus conclusie RELAX!
De landing was dan ook weer een appeltje eitje.
Speedster 33 van Ozone
Deze had Eric bij zich en gebruikt hem om te triken voor mij dus aan de grote kant maar om toch een beetje een gevoel te krijgen getest.
Opzetten ging makkelijk, ground hendellen ook. Toen ik het scherm boven me had wilde ik mijn motor starten maar was vergeten te choken onder het lopen even de tokkel losgelaten en de choke ingedrukt het scherm bleef lekker boven me hangen! starten en gaan...
De tipsteering reageerde direct vooral als je de trimmers open zet word hij nog feller.Ondanks dat het scherm te groot was doet de Speedster zijn naam eer aan en ging ik collega piloten vlot voorbij en kon ik zelfs een Xcitor bij houden.
De landing ging ook fijn door wat aangeremd te vliegen blijft de Speedster lang op een nulletje en reageert hij tog nog goed op de tokkels.
Door het grote trimbereik heeft de Speedster lange trimbanden fladderen als de trimmers dicht staan. De tipsteering hebben ze daarin tegen mooi opgehangen en komt als je hem loslaat door middel van een stiek automatisch bij de ophangmagneet terecht.
De laatste die dag was de;
Scorpio van Powerplay
Deze was voor mij te klein maar omdat er een lekker breezje stond ging het mieters. Jacques waarschuwde dat ik bij het optrekken meteen flink moest aan remmen omdat hij anders over zou schieten en inderdaad met de achterwaartse start kwam hij supper snel op. Draaien en ja nadat geklets op de grond is die motor weer afgekoeld en had ik meteen een mooi vergelijk met de speedster, tokkel lost de choke erop en starten. Tja hier hebben we geen verschil tussen de Speedster en de Scorpio ze blijven beide perfect boven! Gas erop en los even hoogte maken en ZOW dat reageert snel

Ook op de tokkels alleen reageerde de Scorpio snel. Trimmers open en toen met de tipsteering dat is pas hoeken! Na even spelen met een

meteen mijn snelheids record verbroken door middel van aanduiken en wind mee 103 kmph op mijn gps gezet Waanzin

dit natuurlijk ook omdat hij te klein was.
Ik kon het niet laten omtoch nog een keer lagere hoogte over het veld te knallen
Met de landing kwam ik met hoge snelheid binnen maar deze werd er uitstekend uitgeflaird.
Dat was even een kicken vlucht
Zondag had ik het geluk dat ik de Speedster 28 van Robin nog mocht testen.
Er stond nagenoeg geen wind
voorwaardse start, scherm komt mooi op, snelheid maken, beetje aanremmen en up. Dit viel niet tegen zonder wind.
Deze was al meteen wat wendbaarder dan de 33. De snelheid was naar mijn gevoel wel wat sneller dan de 33 maar niet veel, tja die 33 ging ook al als een speer! De landing met 0 wind ging ook vlekkeloos de snelheid rem je er goed uit.
Nu nog in volle verwachting op een vlucht met de Scorpio 28.....ik ben benieuwd

...
Jacques, Eric en Robin hartelijk dank voor deze geweldige testvluchten !!
Groeten Arjan