Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 20:54

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Bezoek staatssecretaris aan Lelystad
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2013, 23:02 
actief lid

Beste mensen, allereerst ben ik nieuw op dit forum. Ik ben Jan, 32 jaar en wil ook paramotor vliegen. Ik ben me dus een beetje aan het orienteren. Ik hoop dat ik ook snel een proefles kan doen!

Ik schrik een beetje van dit onderwerp.. Ik woon in een ''weiland rijke'' omgeving. Ik was dan ook in de veronderstelling dat ik bv de paramotor zou kunnen pakken, weiland gebruiken om te starten/landen. Maar dat is dus niet zo?! Dat zou wel verschrikkelijk jammer zijn!! Ik heb net ook dat filmpje bekeken over de promo vrijstelling.
Voor mijn duidelijkheid, nu heb je nog die TUG en de luchthaven regeling?

En hoe is het in Belgie geregeld? Ik woon op 60 km van de grens dus dat is wel te doen. Kan ik daar wel 12+ keer opstijgen enz???

Groeten Jan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2013, 23:04 
actief lid

''Ik heb haar ook de beeldspraak van de TUG verteld: stel dat je een mooie auto in je garage hebt staan en daar vrij mee mag rijden op de openbare weg. Je mag echter maar 12 dagen per jaar over je oprijlaan rijden en op die dagen ook slechts tweemaal per dag heen en terug.
Tevens moet je bij de burgemeester van je gemeente en de minister minimaal 24 uur van te voren melden, dat je voornemens bent gebruik te maken van je oprijlaan.
Ik heb haar verteld hoe het in diverse ons omringende landen gaat. Vaak is slechts toestemming van de landeigenaar nodig.''

:o

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2013, 09:59 
Hoofd Moderator

Hoi jan,

Even een reactie van mijn kant.
Allereerst dank aan de mooie woorden van de diverse lezers. Ik heb me er in vastgebeten en wil het tot een goed einde brengen.
Bedenk, dat ik er zelf ook baat bij zal hebben als het tot een goed einde gaat komen.
Ik leer heel erg veel in dit traject. Hoe om te gaan met mensen met andere belangen en die onze belangen niet zien. Hoe stimuleer en motiveer je deze personen. Hoe beweeg je je in deze omgeving. Heel erg leerzaam en interessant.
Het is uiteraard niet altijd even leuk, soms verre van dat zelfs.
Ik ben overtuigd van de mogelijkheden. Zoals ik het wel vaker benoem: een vrijstelling, die rekening houdt met de belangen van alle partijen.

De KNVvL ondersteund me daar waar mogelijk. De visie leeft bijdragen de KNVvL echt, dat een luchtsport als paramotorvliegen een typisch voorbeeld is van de innovatieve toekomst. Had je vroeger nog een luchthaven nodig, bepaalde sporten kunnen mede door de goede onderliggende regelgeving (RVGLT en het LVR) meer vrijheid krijgen.
Op dit moment zijn we ook bezig om de mogelijkheden voor een natuuronderzoek te bekijken. Hiermee hopen we daadwerkelijk aan te kunnen tonen of en welke verstoring paramotorvliegen (starten en landen) met zich meebrengt. Buffers van 2000m zijn niet reëel. Wij willen van onze kant aan gaan tonen wat wel relastisch is. We gaan dus niet in de klaagbank zitten, maar proberen pro actief te werken.
Er wordt bij de KNVvL meer gedaan, dan je zo zou denken.
De KNVvL is een kleine organsatie met veel vrijwilligers en slechts een klein aantal medewerkers, die op de loonlijst staan. We moeten het dus samen doen. De sector paramotorvliegen bestaat dus praktisch gezien uit alle paramotorvliegers. Samen hebben we de toekomst in de hand. Besef dat goed. Het is vergelijkbaar met de "Staat" waar soms over geklaagd wordt. Wij zijn allemaal onderdeel van die Staat. Als je dus klaagt, dan klaag je ook over je zelf. Als iedereen een positieve bijdrage levert, dan wordt die staat sterk! Heel sterk!

België en andere ons omliggende landen.

België kent een "gedoog beleid". Zie het als het toestaan van tussen de file doorrijden met een motor.
Je hebt slechts toestemming van de landeigenaar nodig. Eenmaal in de lucht heb je je te houden aan de vliegregels, zoals die in België gesteld zijn.

De overheid in België wil eigenlijk ook wat meer controle. Niet zo erg als in Nederland met een 24 uurs vooraf melding bij TUGs (48uur zelfs bij een generieke TUG).
Men is nu aan het onderzoeken of er een SMS service mogelijk zou zijn, waarbij de vlieger per SMS meldt, dat hij/zij gaat vliegen en vanaf welke locatie.

Aangezien de Nederlandse overheden de melding erg belangrijk vinden heb ik een voorbeeld gemaakt van een WebApp. Hiermee kun je op de locatie zelf na toestemming van de landeigenaar je voorgenomen vlucht(en) doorgeven.
Dit voorbeeld heb ik een maand geleden in het voorstel voor de vrijstelling onder voorwaarden naar de staatssecretaris gestuurd.
Als je zelf ook even wilt kijken: http://www.paramotorweb.nl/mobiel
Op een iPhone kun je deze webpagina ook openen. Als je dan deze pagina in je "beginscherm" zet via het icoontje met het vierkantje en het pijltje, dan komt er automatisch een App icoon te staan. Bij Android gaat dit ook, maar is het iets omslachtiger.
Als je het formulier uit zou proberen: het wordt nog naar mij verstuurd. Als je je eigen adres ook invult, dan krijg je een kopie.

Terug naar de landen om ons heen.
Verenigd Koninkrijk: slechts toestemming van de landeigenaar nodig. Men is in Engeland heel erg bewust van de vrijheid, die men heeft. Trikes zijn daar MLA's, maar daar heeft men geen RPL voor nodig. De opleiding is wat uitgebreidere ndat geldt ook voor de theorie. Praktijk gericht dus.

Frankrijk: toestemming van de landeigenaar en de burgemeester inlichten. In de praktijk gebeurt dit laatste weinig. De vliegersdoorgegeven er gewoon voor, dat ze geen overlast veroorzaken.

Noorwegen, Zweden, Denemarken: vergelijkbaar met boven. Voor trikes kunnen iets andere regels gelden.

Duitsland: de regels zijn daar ook wat aangepast. Zo is alles onder de 120kg leeggewicht (inclusief eventuele reddingsmiddelen als een reserve chute) gedereguleerd. Dit wordt als dusdanig eenvoudig gezien, dat erg eer weinig regelgeving voor nodig is. Een medische keuring is bijvoorbeeld niet nodig.
Dit geldt dus ook voor de lichte trikes en andere zeer lichte vliegtuigen.
Voor zwaardere trikes is een uitgebreidere opleiding/examinering nodig. Tevens heeft men een aparte toestemming nodig om met een passagier te mogen vliegen. Ook hier geldt weer: praktijkgericht.
Voor het starten en landen is men afhankelijk van ultralightvelden op net als in Nederland een stukje land bij de boer. In Duitsland zijn er heel veel ultralight velden, dus dat maakt het al een stuk eenvoudiger. Je kunt ook een eigen veld aanvragen.
Nog een stukje praktijk. Als je rondvliegt in Duitsland en je hoort een vreemd geluid aan je motor, dan kun je een voorzorgslanding maken. Als op de grond blijkt, dat alles in orde is en het veld geschikt om weer op te stijgen dan mag dat. De echte praktijk laat zich raden.
Een aantal jaren geleden heeft Duitsland een poging ondernomen om eens soort experiment te houden. Dit heette het Erprobungsprogramm für aussenstart und landung. Om een lang verhaal kort te maken. De opzet en de beperkte medewerking van de vliegers zelf zorgde ervoor, dat dit experiment mislukt is.

In Nederland hebben we een vergelijkbaar experiment willen houden (op voorstel van I&M!), maar dit was voor aanvang al mislukt. Dit had te maken met de afwezigheid van medewerking van de provincies (het bevoegd gezag). Ook een gewenste doorstart werd in de kiem gesmoord.

Tot zover weer even.

Hoe dan ook, veel vliegplezier!

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013, 10:29 
actief lid

Hoi Frank, bedankt voor je toelichting

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013, 10:54 
actief lid

Ik woon aan de ene kant aan een laagvlieggebied en aan de andere kant de Biesbosch. Niet echt de ideale plek om een TUG aan te vragen...

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2013, 14:19 
actief lid

Een ding is me nog niet helemaal duidelijk.

Een TUG, kan iedereen daar (12x p/j, 2x p/d) van gebruik maken? Of alleen de aanvrager zeg maar?

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2013, 14:32 
Zeer actief lid

Jan,

Alles kan en sterker nog het gebeurt ook bijna allemaal.
Maar niet alles mag. Afhankelijk van je aanvraag mogen er meer of minder vliegers gebruik maken van hetzelfde veld. In Brabant voor zover ik weet 48 vliegbewegingen per jaar in het totaal per veld.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2013, 14:45 
actief lid

Oke, maar je moet van te voren aan geven waar en wanneer je gaat vliegen toch? Wordt er dan bijgehouden wie waar en hoe vaak vliegt? Zou het dan ook kunnen zijn dat ze zeggen ''sorry, we zitten aan de max vliegbewegingen dus het gaat niet''? Of wordt er wel ''soepel'' mee omgegaan?

Wat is de praktijk zeg maar?
En is er een lijst met de TUG's?

Heel wat vragen en ik weet niet of dit het juiste draadje is...Bedankt voor de info in ieder geval!
Trouwens jammer dat ik deze sport nu pas ontdekt heb, nu de winter er aan komt. Laat het voorjaar maar komen haha

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2013, 15:45 
Zeer actief lid

Ik heb je een pbtje gestuurd voor uitleg.
Winter is ideaal om je theorie te gaan leren, jammer dat je net te laat bent voor het examen in november, rond april is er weer ééntje dacht ik, doen!
Uitleg over laagvlieggebied en TUG heb je inmiddels ook ontvangen als het goed is.
De praktijk is punt twee ;)

Ik hoor het wel.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2013, 21:39 
actief lid

Frank,

Ook namens mij ontzettend bedankt en respect voor alle energie en tijd die je in deze sport stopt en zoals je probeert onze belangen veilig te stellen!
Ik denk dat we het vooral van dit soort lobby werk moeten hebben.

P.s.: Dat was jij toch niet met die 747 op dat te kleine veld van de week....? :oops:

Groeten Ernst.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC