Nog even terug naar het onderwerp.
Het grote voordeel van Reflex schermen is het S-profiel bij speed.
Waar een standaard scherm op speed (trimmers of speedsysteem) door verandering van de instelhoek sneller gaat vlieger en harder (lees stabieler) wordt is het nadeel dat de aanstromende lucht moeite krijgt om de instroomopeningen te volgen en wordt het scherm fronstall gevoeliger (dus op speed onstabieler). Daarom staat bij een standaard scherm altijd in de manual bij turbulent weer speed/trimmers niet gebruiken en actief vliegen, dan vlieg die het veiligst.
Een fronstall is trouwens geen enkel probleem, maar de gemiddelde piloot schrikt ervan en gaat vaak overcorrigeren ;-(
Bij een Reflex scherm blijft de neus als het ware wat omhoog staan en blijft de lucht goed aanstromen ook op speed en blijft de vleugel heel hard. (Bij parapents heb je tegenwoordig de Sharknoise, die heeft hetzelfde effect, patent Ozone

Dat is dan ook vaak de reden dat je vanaf een bepaalde hoeveelheid trim/speed geen remmen meer mag gebruiken omdat je dan de reflex killed!
De huidige reflex schermen vliegen steeds vlakker en zijn vaak met trimmer dicht getrimd als een parapent waardoor je start en landings snelheid nauwelijks hoger zijn dan een standaard scherm. Ook proberen de fabrikanten de hoeveelheid Reflex in balans te houden ivm met motorvermogen.
Ook lukt het de fabrikanten steeds beter om snelheid om te zetten in lift, dit zie je vooral bij parapente (maar inmiddels ook bij paramotorschermen). Wanneer je in het verleden speedsysteem gebruikte ging je wel sneller maar nam ook je daalsnelheid ernstig toe, met de huidige parapente schermen is de daalsnelheid enorm verbeterd tijdens gebruik met speedsysteem.
Nadeel is echter van de meeste reflex schermen dat ze getest worden zonder speed en trims en dan al EN C gecertificeerd zijn. Dit heeft niet altijd met veiligheid te maken maar ook met de manier van certificeren. Hier wordt al jaren over "gestreden", wat is een juiste keuring voor paramotorschermen???
Bij Ozone (Roadster2 en Speedster) hebben ze er voor gekozen dat je evenveel speedsysteem als trims hebt waardoor het niet uitmaakt of je speed of trims gebruikt. De schermen zijn ook EN gecertificeerd met speedsysteem.
Ook kun je de tipsteering en tokkels combineren zonder dat het gevaarlijk wordt, die tipsteering werkt super en een paar cm is als genoeg om de bocht om te gaan

Gebruik je speed en trimmers tegelijk dan geeft alleen tipsteering de voorkeur.
Belangrijk is dat je een scherm vliegt wat bij je past, ik verkoop al jaren de Roadster (Roadster 1 was semi reflex) aan leerlingen omdat het scherm heel fijn start en vliegt en door de Reflex wat meer speed heeft dan een standaard scherm.
De Speedster is ook reflex en heeft zijn sporen inmiddels verdient en is ook prima voor de piloot die net zijn brevet heeft.
De Roadster2 is EN B met speedsysteem.
De Speedster heeft 1 C ( inklapper meer dan 75 %), 1x B en verder allemaal A (ook met speedsysteem).
Bij Ozone adviseren ze bij lichte turbulentie om trimmers open te vliegen met tipsteering, bij hevige turbulentie adviseren ze trimmers neutraal en tokkels gebruiken. Zo heeft iedere fabrikant zijn eigen mening/beweegreden. (uiteraard zie manual)
Wat wel belangrijk is dat een scherm gecertificeerd is en bij de vliegstijl van de piloot past, dit is en blijft de verantwoording van de school/instructeur.
Kortom, inmiddels zijn er Reflexschermen die voor beginners geschikt zijn en niet als een tank vliegen.
Bijna elke fabrikant heeft inmiddels een Reflexscherm voor beginnende piloten en voor gevorderden. Waar ik me meer zorgen over maak is dat steeds meer "ervaren" piloten met kleine niet gecertificeerde (reflex)schermen gaan vliegen en wel de grens op zoeken!
Hier vindt je meer info over de 2 Ozone schermen:
http://www.flyozone.com/paramotor/en/pr ... ter2/info/http://www.flyozone.com/paramotor/en/pr ... ster/info/Uiteindelijk kan elk scherm inklappen, ook een Reflex.
Voordeel van Reflex is vooral meer speed en stabieler op snelheid

Groetjes Eric
POWERED BY ASPEN!