Beste "Market Garden" snorvliegers,
De operatie "Market Garden" is een omvangrijke risicovolle onderneming geweest, waarbij zowel grondtroepen als parachutisten ingezet zijn. We kennen "Market Garden" over het algemeen van de luchtlandingen ten westen van Arnhem (Engelsen), waaronder de Ginkelse hei. Dit gedeelte van de operatie heette "Market". Vanuit het zuiden zouden de Amerikanen met het dertigste legerkorps doorstoten via Eindhoven, Son, Grave, Nijmegen en vervolgens naar de brug over de Rijn bij Arnhem. De luchtlandingen, die deze opmars ondersteunden kwamen van de 101-ste en 82-ste luchtlandingstroepen. Deze operatie heette "Garden". De hele operatie werd "Market Garden genoemd".
Buiten de Engelsen en de Amerikanen hebben de Polen een belangrijke bijdrage geleverd.
Snorvliegers, die bij Jacques opgeleid zijn hebben midden in het operatiegebied gevlogen.
Ik heb geen idee hoe de kennis van de gemiddelde snorvlieger is t.a.v. operatie Market Garden.
De 65e herdenking is uniek. Bedenk eens hoe oud de veteranen nu zijn. De jongste zal ongeveer 85 zijn. Over vijf jaar, bij het volgende lustrum zullen er wellicht helemaal geen veteranen meer aanwezig zijn.
Om deze herdenking ook voor ons uniek te maken leek het me een goed idee om 's avonds aan de aanwezigen bij het kampvuur (als dat gemaakt mag worden) Market Garden uit te leggen. De weg er naar toe, het plan, de uitvoering en de gevolgen.
De volgende dag, als we vrij mogen vliegen, dan kunnen we een route gaan vliegen over de een gedeelte van het operatiegebied. Ik heb een tocht gepland, die 36km lang is en o.a. over het landings gebied van Maj. Gen. Urquhart, de route, die Lt. Col. John Frost en zijn manschappen gevolgd hebben naar "De Brug" loopt. De route klopt niet helemaal, want net voorbij Oosterbeek zullen we de Rijn oversteken. Dit is zuiver uit vliegveiligheidsoverwegingen en om de bebouwde kom te vermijden.
De terugweg loopt aan de zuidkant van de Rijn, waar o.a. bij Driel de Polen gedropt zijn.
Hieronder een kopie van het operatie gebied van "Market":
Hieronder de voorgestelde vliegroute in Google Earth:
Suggesties zijn uiteraard welkom.
Groetjes,
Frank