Hoi Erik,
Het programma was iets anders, dan in deze thread aangegeven.
1. De jeugd heeft de toekomst In deze presentatie werd ingegaan op wat de jeugd kan betekenen bij de vliegtuigindustrie. Op dit moment wordt er in Nederland nauwelijks geïnvesteerd in specifieke luchtvaartgerelateerde producten als kunststoffen, etc. Er werd uitleg gegeven over een project, waarbij studenten van verschillende nivo's samen een hoogteroer gemaakt hebben. De spreker riep op tot het stimuleren van de jeugd.
2. Lering trekken uit de organisatie van het watersportverbond. Dit was meer een presentatie voor de managers onder ons, zoals bij de KNVvL. Het gaat erom om een goede en effectieve structuur te krijgen binnen een organisatie. Voor de meest lezers van dit forum niet heel erg interessant, maar voor een goede basis van een organisatie des te meer.
3. luchtsporten, meer dan waardevol. Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de bedreigingen. Er werd tevens ingegaan op de maatschappelijke en economische waarde van luchtsporten. Mensen krijgen steeds meer vrije tijd. Deze tijd moet ingevuld worden en dat kan ook met luchtsporten. Wat zijn hiervan de gevolgen? Het kan zijn, dat bedrijven gaan floreren. Hier is er dus tevens een economisch belang. Wat zijn de gevolgen voor de overheid (kosten). De vergelijking werd gemaakt met voetbal. Als in het weekend AJAX-Feyenoord gespeeld wordt, dan is er tevens een politiemacht op de been. Dit brengt hoge kosten met zich mee. De conclusie we getrokken, dat luchtsporten nauwelijks tot geen kosten voor de overheid genereren. Luchtsporten zouden dus erg positief gezien moeten worden als vrije tijdsbesteding. De spreker gaf ook aan, dat dit niet te allen tijde het geval is. Van belang is, dat we onze luchtsporten leren te "verkopen". Meerdere sprekers hebben dit aangegeven.
4. Trendwatcher Adjedj Bakas. Een prachtige presentatie van deze professionele trendwatcher. Hij liet ons de historie zien van bepaalde ontwikkelingen. Denk hierbij aan communicatie, internet, etc. Ook de luchtvaart kwam uiteraard ter sprake. De kern van zijn betoog was, net als bij twee vorige sprekers, dat we moeten geloven in datgene waar we voor staan. Als er een ontwikkeling zien in de luchtvaart, zoals snorvliegen, dan moeten we zelf geloven in de toekomst ervan. Om het ook daadwerkelijk te laten slagen zullen we zelf de boer op moeten gaan. Veel uitleggen wat de sport inhoudt en zeker ook vooroordelen weghalen. Dit kost veel tijd, maar is noodzakelijk. Van belang is ook dat er vanuit een positieve insteek gewerkt wordt aan de toekomst. Het gevoel, dat ambtenaren overal tegen zijn zal je niet helpen. Dat is ook niet zo, ambtenaren hebben ook een verantwoordelijkheid. Dat lijkt soms erg te botsen. Het is echter een kwestie van een lange adem. Snorvliegen is ooit legaal geworden in Nederland. Een goed voorbeeld van de lange adem. Saillant detail, op dit moment zit de taakgroep snorvliegen samen met de KNVvL midden in een periode van "lange adem". Eigenlijk zouden we aan het eind daarvan moeten zitten. Vrijdag 3 dec is er weer een belangrijk overleg bij de provincie. Hopelijk kunnen we daar spoedig meer over vertellen.
Een voorbeeld hoe je door gebruik te maken van "emotie en perceptie" iets aan de man kunt brengen. Nu iets dat tegen ons werkt. Een dame van een lokale Groen Links partij gaf aan bij het indienen van een motie in de gemeenteraad, dat snorvliegtuigen in de volksmond bekend stonden als "vliegende grasmaaiers". Heel slim, maar ook heel vals. Een grasmaaier mag zover ik me kan herinneren 110dB aan geluid maken, wij slechts 60dB. Het kwaad was echter al geschied en de volledige gemeenteraad stemde voor de motie en daarmee tegen een Luchthavensregeling. Oh ja, de Luchthavenregeling wordt niet door de gemeente maar oor de provincie uitgegeven. Zo zie je maar, dat het heel belangrijk is hoe je met je woorden omgaat. En dat werd ons ook heel duidelijk tijdens het congres verteld.
Adjedj maakte naar mijn mening wel een grote inschattingsfout waar verder niet op gereageerd werd. Hij zag een ontwikkeling naar meer natuur en natuurgebieden. Die zouden een uitkomst bieden voor luchtsporten. De werkelijkheid is, dat het juist een bedreiging is.
En hier maak ik eigenlijk weer een grote denkfout. Als je er al van uit gaat, dat deze ontwikkeling een bedreiging is, dan zul je ook nooit in een natuurgebied terecht kunnen komen. Onlangs heeft adviesburo Waardenburg aangegeven, dat de kleine luchtvaart (Cessna's e.d.) nauwelijks verstorend bezig zijn boven Natura 2000 gebieden (zie KNVvL site). Het onderzoek was niet volledig. Ongemotoriseerde luchtvaart én snorvliegen waren niet opgenomen in het onderzoek. Door deze luchtsporten op de juiste manier op de kaart te zetten komt er een juist onderzoek met juiste conclusies. Daarmee worden dan kansen gecreëerd. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de overheid. Zoals je wellicht weet is de KNVvL dagelijks bezig met de manier waarop Natura 2000 ingevoerd is/wordt met de daarbij behorende bedreigingen voor alle vormen van luchtvaart.
Terug naar het congres. De dag werd afgesloten met een soort cabaret. Op een komische manier werden ontwerpen, waaronder snorvliegen, "behandeld". Er werd een enorme hak gezet naar de persoon, die verantwoordelijk is voor de invoering van de transponders.
Hebben we echt iets nieuws gehoord? Eigenlijk niet. Ik vond de bewustwording van het op de juiste manier "verkopen" van je luchtsport erg goed. Neem de RBML problematiek. Je kunt bij de overheid aan het hek rammelen, maar ook proberen in goed overleg te komen. Soms moet er een bommetje geplaatst worden om de voortgang op gang te houden (denk hierbij aan de motie in de Tweede Kamer). Op een volgend moment moet je veel energie stoppen in gezamelijk overleg. Op dit moment zijn we in goed overleg....de prijzen liggen echter pas bij de eindstreep!
Na het congres werd de mooie luchtsporten folder aangeboden. In deze folder wordt op een beeldende manier ingegaan op de diverse luchtsporten, die onder de KNVvL vallen. Snorvliegen werd net zo ruim bemeten als de andere sporten. Relatief gezien zijn we ruim bemeten in de folder. Dit soort folders zijn echt heel belangrijk om de luchtsporten bij "leken" aan de man te brengen. Onlangs iemand aan de telefoon gehad, die met de folder voor zijn neus met me in gesprek was over de invloed van snorvliegen op de natuur. Hij vond snorvliegen elementair en eenvoudig uitzien. De folder heeft bij deze heer een voor ons positieve uitwerking gehad.
De dag werd afgesloten met een borreltje aan de bar. Erg leuk om samen te zijn met andere luchtsporters. Helaas moest ik alweer snel huiswaarts keren vanwege schaatswedstrijden van mijn zoon.
Groetjes,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|